Újabb Oscar-díjast köszönthettünk idén a magyar filmkészítők között. Mihalek Zsuzsanna, díszletberendező egy Magyarországon forgatott amerikai produkcióban végzett munkájáért kaphatta meg az aranyszobrocskát március 11-én. Az említett produkció a Szegény párák (Poor Things), amely Jórgosz Lánthimosz rendezése, a főbb szerepekben pedig Emma Stone, Willem Dafoe és Mark Ruffalo látható. A film – amely egy Frankenstein-átiratnak is tekinthető könyv adaptációja – a díszlet mellett legjobb jelmez, smink & haj, valamint női főszereplő kategóriában is elnyerte az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia elismerését.
Szürrealizmus. Az etimológiai szótár szerint “az 1920-as években elterjedt művészeti irányzat, amely a szabad képzettársítások, álmok és látomások, a tudat alatt kavargó ösztönélet kifejezésére törekszik”. A szó eredete francia, a “sur” (feletti) és a “réalisme” (valóság) szavakból tevődik össze. A Szegény párák erőteljesen ezen, a “valóság feletti” síkon mozog, mind a történetét, mind pedig a jelmezeket és a díszletét tekintve. Nem véletlenül mondta Shona Heath, a film egyik látványtervezője az NLC-nek, hogy “Sorra jöttem az őrült ötletekkel, és volt rájuk fogadókészség [a rendező részéről].” Egy ilyen stílusú filmhez mindenkinek “el kell dobnia az agyát”, avagy “think outside the box”, ahogy az angolszász országokban mondani szokás. A Szegény párákat a budapesti Origo filmstúdióban, valamint az Európa egyik legnagyobb műtermével rendelkező etyeki Korda Studiosban forgatták. Utóbbira azért volt szükség, mert a rendező, Lánthimosz egész városrészeket álmodott meg (pl. London, Lisszabon, Párizs).
Az álmot a látványtervezők dolgozták ki, Mihalek Zsuzsanna berendezőként pedig megvalósította, a legapróbb részletekig. De persze nem ő egyedül; Mihalek a HVG-nek nyilatkozott erről: “A két látványtervező, James Price és Shona Heath, akik átvették az Oscar-díjat, álmodták meg az egészet. Aztán jött az art department csapat, az art directorok, akik mindezt lerajzolták, és a díszletépítészetet irányították. Amikor az építészek, festők végeztek, akkor jöttünk mi, a berendezés. Azok, akikért én feleltem, körülbelül negyvenen voltak, mindannyian magyarok.” Azt is lehet tudni, hogy több, a filmben látható kellék Mihalek Zsuzsa személyes tulajdona.
Az alábbi, a filmhez készült kulisszák mögötti videóban a produkció alkotói a forgatás közben, a magyarországi stúdiókban mesélnek az épített díszletekről. Többen is azt emelik ki, hogy mennyire részletgazdagok és kidolgozottak a díszletek. James Price elmondja, hogy a látványvilágot tekintve a rendező egy 1930-as évekbeli filmet szeretett volna leforgatni, csak mai technikával. Lánthimosz pedig arról beszél, hogy a díszlettel egy fiatal lány, a főszereplő Bella (Emma Stone) világlátását szerette volna megidézni.
Azáltal, hogy szinte mindent kézzel foghatóan megalkottak a díszletesek és nem a zöld háttérre kellett hagyatkozni, a színészek is hitelesebben tudták eljátszani a szerepüket. “A ház [amelyben Bella újjászületik,] fantasztikus. Önmagáért beszél. A valódi díszletek hatással vannak arra, hogyan játszunk, hogyan reagálunk a kollégákra egy jelenetben” – mondja Willem Dafoe, aki a lányt felélesztő tudóst alakítja. “[Játék közben] nem kell odaképzelnünk semmit, ott van minden, és még annál is több. A díszletnek megvan a XIX. század jellemző hangulata, de közben meg vannak benne utópisztikus elemek is” – magyarázza a főszereplő kedvesét, Maxet játszó Ramy Youssef.
Emma Stone pedig arról beszél, hogy a filmbéli szobáját elfogadná sajátjaként: a füles tükörrel, a szivaccsal kitömött selyem tapétával, amibe várossziluettek vannak belehímezve és a tengermotívumokkal a plafonon.
A tervezőknek egy hajó belsejét is meg kellett alkotnia. Shone Heath szerint “a hajónak egy úszó viktoriánus kori kertnek kellett kinéznie: egy hajónak, amit úgy terveztek, hogy praktikus legyen, de közben meg egyáltalán nem az. Érdekes kihívás volt a megalkotása.”
A videóból azt is megtudhatjuk, hogy a díszleten a forgatás megkezdése előtt a nap 24 órájában dolgoztak a szakemberek. Egy csapat például éjszaka elkészítette a domborműveket, amiket reggel jöttek lefesteni a festő kollégák.
Lánthimosz elárulja, hogy a filmhez olyan régimódi technikákat is használtak, mint például festett hátterek és épületmakettek.
További érdekességekért nézzétek meg a videót:
Borítókép: Emma Stone a Szegény párákban. Forrás: YouTube/FilmIsNow Movie Bloopers & Extras