A színház világnapján, március 27-én nyílt meg a METTRIN Központ a Nógrád megyei Bánkon, az egykori kalandpark helyén.
„Kicsit olyan volt, mint egy álom, mert ilyet nem minden nap ajánlanak fel az embernek. Különösen nem olyannak, aki nem igazán tartózkodik Magyarországon” – kezdett bele Balázs Zoltán annak történetébe, hogyan kérték fel Karacs Ferenc és Karacsné Zagyva Julianna, ingatlanbefektetők a március 27-én nyíló METTRIN Központ művészeti vezetőjének. A Jászai Mari-díjas színész-rendező Szarajevótól Chicagóig dolgozott sok helyen szerte a világban – művészeti vezetőként ezeket a tapasztalatokat, a nemzetközi színházi és művészeti tendenciákat, valamint külföldi művészeket is szerepeltetni szeretné a METTRIN műsorán. „A cirkuszművészetnek, a bábművészet, a zene, a tánc, a mozgás és a színház – fúziós energiaként – lesz jelen ebben az épületben” – mondta. Az előadások mellett az Artists-in-Residence projekt keretében a METTRIN az alkotómunkára is teret adna: az érdeklődő művészek workshopokon, tréningeken, továbbképzéseken vehetnek majd részt. Ezen kívül a helyszín alkalmas esküvőkre is.

Balázs Zoltán, Karacsné Zagyva Julianna és Karacs Ferenc a METTRIN Központ megnyitóján 2025. március 27-én
A rendezőnek a következő két-három évét át kell terveznie, hogy a METTRIN miatt több időt tölthessen Magyarországon. Reményei szerint később már nem lesz szükség a művészeti vezető jelenlétére a működéshez. Újságírói kérdésre Balázs Zoltán azt is elmondta, hogy bár nem tervezi a bánki központba költöztetni az általa vezetett Maladype Színházat, a március 29-30-i nyitóhétvégén a társulat Pénelopeia című előadását láthatja (azóta már láthatta) a közönség.
„A METTRIN megálmodói [Karacs Ferenc és Julianna – a szerk.] a minőségi kulturális események bemutatását, a kortárs művészet előremutató törekvéseinek felkarolását, a komplex, érték- és időtálló tehetséggondozást, valamint a nemzeteken átívelő együttműködések által ösztönzött művészi megvilágosodás előmozdítását szeretnék előtérbe helyezni kulturális kezdeményezésükkel. A fokozatosan kibomló művészi stratégia révén arra törekszünk, hogy a METTRIN idővel hazánk és a világ növekvő kulturális naptárának kiemelt eseményhelyszínévé válhasson” – mondta Balázs Zoltán, művészeti vezető.
Az intézmény vezetői azokra is gondolnak, akiknek nincs autójuk, ugyanis az előadásokra a Hősök teréről induló buszjárattal is el lehet jutni. A több mint egyórás út alatt pedig a tervek szerint az adott előadással kapcsolatos információkat, kiselőadást is hallhatnak majd a METTRIN nézői. És aki nem csak egy estére távolodna el lakóhelyétől, az megszállhat a Központtal szemben lévő wellness szállodában.

Ferdinánd Árpád, építész a METTRIN Központ megnyitóján 2025. március 27-én
„Az épület egy zagytározóra épült, ami a 2021-es iszapkotrás révén keletkezett. Tehát nem kellett egy fát sem kivágnunk az építkezéshez, szerencsére” – tudtuk meg Ferdinánd Árpád, építésztől. Az ingoványos talaj miatt az épület cölöpökön áll (és ha már azokon áll, akkor megemelték az épület padlószintjét is). Ezen kívül a talaj adottságai miatt kellettek – az épületre ránézve jellegzetes – ferde oszlopok is, ugyanis ezeken oszlik el az épület terhelése.
Az épület természetesen a legújabb környezetvédelmi előírások és iránymutatások alapján nem használ gázt – napenergiát annál inkább.
Ferdinánd Árpád elmondta, hogy a Karacs házaspár még a Covid előtt egy jóval nagyobb, 400 fő befogadására alkalmas épületet tervezett volna, hangstúdiókkal, de ez végül nem valósult meg az inflációs környezet miatt. A METTRIN Központban végül egy 280 fős, kettéosztható terem, a gépészeti és mellékhelyiségek kaptak helyet, meg egy hatalmas terasz, ami a tóra néz.
Az építész bevallása szerint nem alkalmaztak akusztikus szakembert a tervezésnél, de szerinte a hangzás így is „jól sikerült”. Ehhez persze tudatosan alakították ki a falfelületeket és a mennyezetet is. A nagy üvegfelületek ellenére pedig nem visszhangos a terem, mivel a falak nem párhuzamosak. „Karacs Ferenc egyedül azt kötötte ki, hogy a padló legyen sík, hogy lehessen táncolni” – tette hozzá az építész.
„Az épület pillangó szerű tetőformája nem csupán vizuálisan lenyűgöző, de jelképezi az építészeti kreativitást, a változatosságot, a szabadságot és a szárnyalást is. Az organikus elemek a környezettel való harmonikus egyesülést sugallják, míg a modern vonalak és formák az épület progresszivitását és időtállóságát hangsúlyozzák. Az épület elrendezése és tervezése optimális térkihasználást biztosít, miközben a panorámás kilátásokkal megteremti az ideális környezetet bármilyen rendezvény számára” – foglalta össze Ferdinánd Árpád, a METTRIN Központ építésze.

Theodoros Terzopoulos színházi világnapi gondolatait Bánsági Ildikó előadásában hallhatta a közönség
A nyitóesten Chen Zhongwen, az ITI Nemzetközi Színházi Intézet új főigazgatója a színház jelentőségéről beszélt a több mint 60 éve megrendezésre kerülő nemzetközi színházi világnap kapcsán: „A színház több mint egy hely – egy élő jelenlét, amely felkavarja az érzelmeket, beszélgetéseket indít el, és láthatatlan kapcsolatokat hoz létre. Olyan tér, ahol nemcsak előadások zajlanak, hanem eszmék ütköznek, új perspektívák születnek, és a művészet válaszokat keres korunk kihívásaira.” A főigazgató asszony a Theodoros Terzopoulos, görög színházi rendező által megfogalmazott ünnepi üzenetet felidézve azt mondta: el kell gondolkodnunk, hogy a színház vajon hallja-e korunk segélykérését. Valamint, hogy a színház nem lehet passzív szemlélő. Ehelyett előre kell haladnia, hogy feltárja azokat az igazságokat, amelyeket puszta szavakkal talán ki sem lehet fejezni.
Chen arról is beszélt, hogy Magyarország régóta a kísérletező, határokat tágító színházi alkotók otthona, és ezt a hagyományt a most megnyíló METTRIN Központ is folytatja. A Karacs házaspár által alapított intézmény célja, hogy platformot teremtsen a művészi innováció, az együttműködés és a tehetségfejlesztés számára. „Balázs Zoltán művészeti vezetésével a METTRIN olyan hellyé válhat, ahol a művészek kísérletezhetnek, újraértelmezhetik a színház szerepét, és merész víziókat valósíthatnak meg. A legmodernebb technikai felszereltség és a nemzetközi nyitottság biztosítja, hogy ez a tér ne csupán előadások színhelye legyen, hanem az inspiráció, a bátorság és az alkotás központja. Mert a színház nem luxus – hanem szükségszerűség” – tette hozzá Chen Zhongwen, Róna Annamária tolmácsolásában.
Kattints a képekre a nagyításhoz!
- Födő Sándor és Bíró Eszter
- Rabovay Júlia és Kállay Ágnes
- Pásztor Sámuel és Pásztor Anna
Az esti gálán különböző, prózai, zenés, táncos produkciókkal lépett színpadra Bíró Eszter, Csík Gusztáv, David Yengibarjan, Farkas Gábor Gábriel, Födő Sándor, Gubik Petra, Györgyi Anna, Harazdy Miklós, Kállay Ágnes, Keresztes Ildikó, Pásztor Anna, Pásztor Sámuel, Rabovay Júlia, Szirtes Edina „Mókus”, Szőllősi András, Kiss Gy. Zsófia, Újhelyi Kinga, valamint Joan Faulkner. A nyitógálán a műsorszámokat ötletesen az intézmény nevében lévő betűk alapján vezették fel, ám a „METTRIN”-nek nincs önálló jelentése. A névvel egy mozaikszó hatását szerették volna kelteni és a játékosságot sugallni, mint amilyen maga az épület is.
A megnyitót stílszerűen tűzijátékkal zárták.
- Gubik Petra
- Szirtes Edina „Mókus”
- Keresztes Ildikó
Borítókép: A METTRIN Központ 2025. március 27-én