Családi dinamikák a fókuszban a 14. Szemrevaló Filmfesztiválon

Szerző: | 2025. 10. 1. 20:05

Olvasási idő: 3 perc

Immár teljes a 14. SZEMREVALÓ│SEHENSWERT FILMFESZTIVÁL programja, amelyet 2025. október 9–19. között rendeznek meg Budapesten. A Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet közös szervezésében zajló esemény a német nyelvterület legfrissebb filmes terméséből ad válogatást, eredeti nyelven, magyar felirattal. A fesztivál középpontjába idén a családi kapcsolatok kerülnek, amelyek egyszerre kínálnak drámai, humoros és gondolatébresztő történeteket. Olvass tovább a fesztivál programjáért!

A fesztivált kivételesen nem a megszokott helyszínen, hanem a Puskin moziban nyitják meg október 9-én 19 órakor. A Marielle mindent tud című német film egy különleges apa–lánya kapcsolatot vizsgál, ahol a gyerek telepatikus képességei váratlanul újrarendezik a családi erőviszonyokat. A Berlinalén díjazott alkotást a The Hollywood Reporter úgy jellemezte, mintha Yorgos Lanthimos és M. Night Shyamalan közösen rendezte volna – ez előrevetíti a fesztivál sokszínű és meglepetésekkel teli hangulatát. A nyitófilm után a közönség találkozhat Mehmet Ateşçi színésszel, aki Berlinben született, Zürichben tanult színészetet, és hosszú ideig a berlini Maxim Gorkij Színház társulatának tagja volt. Jelenleg a bécsi Burgtheater művésze.

A program egyik legnagyobb várakozással övezett bemutatója október 18-án 19 órakor Tom Tykwer A fény című filmje, amely a 2025-ös Berlinale nyitófilmje volt. A rendező a Babylon Berlin sorozat után ismét családi kapcsolatokon keresztül mutatja meg, milyen törékeny a modern emberi együttélés. A történetben egy család tagjai inkább egymás mellett, mint együtt élnek, mígnem egy új házvezetőnő érkezése felkavarja a megszokott rendet. A Berlinale nyitófilmjének vetítése után a közönség Thea Ehre színésznővel találkozhat. A művésznő 2023-ban a Berlinalén Ezüst Medve-díjat nyert, és Tom Tykwer új filmjében is fontos szerepet kapott.

Hasonlóan mély emberi viszonyokat boncolgat Christian Petzold legújabb alkotása, a Miroirs No 3. A film középpontjában egy különös együttélés áll: Betty befogadja az autóbalesetet túlélt Laurát, ami lassan átalakítja az egész család dinamikáját. A feszültség és a titkok kibontása Petzold stílusában egyszerre sejtelmes és finoman drámai.

Október 11-én a svájci Piet Baumgartner a Gépek tánca című filmjével érkezik, amelyért a San Sebastian-i Filmfesztiválon a Legjobb Új Rendező díját kapta. A történet középpontjában egy érzelmeivel küzdő család áll, miközben a film egyedi formanyelvvel, szimbolikus „táncoló gépekkel” mutatja be a kommunikáció nehézségeit. A San Sebastianban díjazott film vetítése után az apát alakító Phil Hayes érkezik közönségtalálkozóra. Az angol-svájci színész és rendező 1998 óta él Zürichben, változatos életútja során több területen is kipróbálta magát, mielőtt a színház és film világában talált otthonra.

Ausztria egyik idei figyelemre méltó filmje a Ha félsz, a szádba veszed a szívedet és mosolyogsz, amely humorral és érzékeny társadalmi megfigyelésekkel mesél arról, hogyan lehet a hátrányos helyzetből fakadó szégyent büszkeséggé formálni.

A történelem is helyet kap a programban: a Frieda ügye című film 1904-be repíti vissza a nézőt, ahol a főhősnő egy nagy jelentőségű jogi per középpontjába kerül. A valós történeten alapuló alkotás a patriarchális társadalom mélyen gyökerező igazságtalanságait tárja fel, miközben erős női karaktert állít a középpontba.

Különös figyelem övezi a fesztiválon a két Oscar-nevezettet is. Németország jelöltje, A zuhanás hangja Mascha Schilinski rendezésében egy szászországi tanyán játszódik. A film négy nő száz évet átívelő történetét meséli el, miközben a családi kötelékek változását és a történelem lenyomatát vizsgálja. Németország Oscar-nevezettjének vetítése után Louise Peter forgatókönyvíró lesz a vendég. Berlinben született, Bécsben színház- és médiatudományt, majd Berlinben színészetet tanult, végül a Baden-Württemberg-i Filmakadémián szerzett forgatókönyvírói végzettséget.

Ausztria Oscar-nevezettje, Bernhard Wenger Páva – Valódi vagyok? című filmje identitáskérdéseket feszeget október 16-án 19 órakor. Főhőse, Matthias különböző szerepeket vállal, hogy kísérőként mások életének részévé váljon. A film fő kérdése: lehet-e valódi érzelmeket átélni, ha a mindennapokat a szerepjáték határozza meg? Albrecht Schuch alakítását az Osztrák Filmdíj legjobb férfi főszereplő díjával ismerték el. A vetítést követően Dr. Indries Krisztián szakpszichológus beszélget a közönséggel. Az ELTE oktatója, aki Japánban is hosszabb ideig élt, a film által felvetett „bérelhető barát” jelenség pszichológiai és szociológiai vonatkozásait elemzi.

A fesztivál programját színesítik vígjátékok is. A Még gyönyörűbb öt nő szemszögéből vizsgálja, milyen lenne, ha nem a társadalmi elvárások és a szexiség kényszere határozná meg önértékelésünket. A film azt a kérdést teszi fel: mi lenne, ha a valódi szabadságra törekednénk a külső megfelelés helyett?

Az 80 plusz című tragikomikus road movie szokatlan perspektívából közelíti meg az öregedést és az eutanázia kérdését október 17-én 20 órakor. A film két idős nő útját követi, akik a „tehetetlenség” korlátait feszegetve keresik az élet új értelmét – nem véletlenül emlegetik „80+-os Thelma és Louise”-ként. A tragikomikus road movie után Dr. Nemes László bioetikus, filozófus lesz a beszélgetés vendége, aki az életvégi döntések etikai és filozófiai dilemmáiról ad tágabb perspektívát.

Bár a fesztivál központi helyszíne a budapesti Művész mozi, az ország más városaiba is eljut a program válogatása. Debrecenben, Szegeden és Pécsett is levetítik a legjobb alkotásokat, így szélesebb közönség is részesülhet a német nyelvű filmtermésből.

A fesztivál iránti érdeklődés minden évben kiemelkedő, ezért a szervezők felhívják a figyelmet: a jegyelővétel már elindult, érdemes nem az utolsó pillanatra hagyni a jegyvásárlást.

A 14. Szemrevaló│Sehenswert Filmfesztivál filmjei azt mutatják meg, hogy a családi kapcsolatok minden korban és helyzetben a legfontosabb kérdések közé tartoznak. Legyen szó történelmi perről, modern identitásválságról, vagy éppen az öregedés kihívásairól, a filmek közös nevezője az, hogy az emberi együttélés törékenységét és szépségét vizsgálják.

Borítókép: A fény című film. Forrás: SEHENSWERT | Szemrevaló Filmfesztivál

Friss cikkek
Rovatok
Címkék