Észak sokadik Velencéje

Szerző: | 2024. 02. 22. 08:46

Olvasási idő: 5 perc

Az örökségtudományban (képzeljék van ilyen is) ismert jelenség, hogy ha valami világszerte ismert, nagy presztízsű  helyhez hasonlítjuk magunkat, a saját fényünket emeljük. Így tesz egy iskola egy várost Zagyva parti Athénné, néhány bolt a települést kelet-szlovák Párizzsá  és sorolhatnánk. Észak Velencéjéből is van legalább három  – Amszterdamot, Stockholmot és Szentpétervárt is szokták így nevezni, mert ugye szép városok, és van bennük víz. De milyen a lett Velence?

Kuldigát tavaly szeptemberben vették fel a világörökségi listára, mi pedig alig  egy hónappal később már kocsiban ültünk, hogy megnézzük miért. A turisztikai kiadványok rendszeresített díszítő jelzője a várossal kapcsolatban a „lett Velence”, de hát a turisztikai kiadványok azért vannak, hogy eszetlen  szóvirágokkal csábítsanak gyanútlan külföldieket, így azon túl, hogy bizonnyal lesz ott víz, nem sok mindent ígért valójában ez a hasonlat.  Az út Rigából kétszer egysávos utakon jó egy és háromnegyed óra, ez alatt megismerhetjük a város  történetét.

A város már a történelem előtti időkben is lakott volt – itt persze ez az Kr.e. első évezredet jeleni. Lakói a (vigyázat, vicces név jön) ősi kúrok, róluk kapta nevét a vidék lettül Kurzeme, németül Kurland. A várdomb ma is látható. A város a Venta folyó egyik partján, a Veckuldīga folyó mély vízmosása és a Venta ősi völgye közötti előhegyen állt. A Veckuldīga folyó mellett egy kikötő lehetett.

A 13. században ért el ide a Német Lovagrend, hogy megtérítse, és meghódítsa a pogány kúrokat. A Livóniai Lovagrend 1242. április 19-én kapta meg a mester engedélyét, hogy várat építsen a Venta folyó partján. Mivel ez a legrégebbi fennmaradt írásos dokumentum, amelyben Kuldiga említésre kerül, ezt tekintik Kuldiga alapításának évének. A Livóniai Lovagrend vára a Venta folyó bal partján, a gázló mellett épült, és építőanyagként a folyómeder dolomitját használták. A várat és a körülötte lévő településeket 1263-ban már Goldingen városként említik, és a kiváltságlevele Riga városi jogain alapult. 1355. április 28-án Goswin von Herike nagymester adományozta a városnak a máig használt Szent Katalin képével díszített  címert. Kuldiga/Goldingen 1439-től jogot kapott a heti piac rendezésére, ami azt jelzi, ekkor már jelentős, befolyásos város volt itt. A lovagrend a 17. században testületileg áttért az evangélikus hitre, és világi hercegséggé alakult.  Az első herceg, Gotthard Kettler a kuldigai egykori lovagrendi várat választotta egyik rezidenciájául. Amikor Gotthard herceg meghalt, a hercegséget két részre osztották, és 1618-ig Kuldiga a legfiatalabb fia, Wilhelm lakhelye és Kurland fővárosa volt.

Kuldiga

A főtér házai a fénykort idézik

A város hasznot húzott a Rigával és Jelgavával folytatott kereskedelemből, mivel a hídon át vitt áruk után adót kellett fizetnie.  A hidat 1615-ben árvíz pusztította el, ami nagy veszteséget okozott a városnak. Ugyanebben az évben hatalmas tűzvész pusztította el a város faépítményeinek nagy részét. A város újjáépítése után új piacteret alakítottak ki – ez ma a város főtere –  és új városházát építettek, ami persze ma már a régi városházaként ismert. A leggazdagabb polgárok és kereskedők az új városközpont köré építették házaikat.

A 19. század második felében a városban kisebb ipari vállalatok kezdtek kialakulni. Néhányukból 100-nál több munkást foglalkoztató gyár lett. Kuldiga legnagyobb gyára a gyufát gyártó “Vulkāns” gyár volt (1878-ban alapították és 2004-ben zárták be), a gyufásdobozok címkéjén pedig egy szarvas képe volt látható.. Több évszázad után Kuldiga új hidat kapott a Venta folyón (1873-74), új városháza épült (1868), az ortodox parókia és templom a Liepājas ielán, börtön (amely ma posta), a Lett Társaság háza (amely ma a Kulturális Központ), a Kalna iela 19-ben a német gimnázium. Hamarosan a helyi lakosság száma megduplázódott, és közvetlenül az első világháború előtt elérte a 13 ezret. Az aranykornak itt vége is szakadt – a független Lettország számára az egykori kereskedőváros már nem volt fontos, hiszen a távolsági kereskedelem a szárazföldön szinte teljesen megszűnt. A második világháború idején előbb a város – akkorra már igencsak nagyra nőtt – zsidó lakosságát vitték el, majd a visszatérő szovjet csapatok elől elmenekült a város német lakossága is – maradtak a lettek, akik addig a lakosság alig harmadát tették ki. Így nem is csoda, hogy ma kevesebben élnek  itt, mint száz éve.

Kuldiga

A főtér felé vezető úton csak az autó jelzi, hogy a 21. században vagyunk

De milyen is a város maga? Talán a bájos a legpontosabb jelző, ami eszünkbe jut róla. A belvárost – ne reméljünk párizsias vagy velenceies nagyságot – egy óra alatt bőven körbe lehet járni. A házakon egyszerre látszik az egykori kisvárosi jólét és a posztszovjet lepusztultság, amit némi kultúrfölénnyel hangulatosnak is tarthatunk.  Az is látszik, hogy a lakosság egyetlen  menekülőútjának a kilátástalan vidéki létből az örökségturizmus tűnik  – vannak már cuki kis boltok, és néhány egészen jó étterem is. Megkezdődött a rehabilitáció, kitettek pár útjelző táblát – bár világörökségi jelet egy hónappal a nagy nap után még egyet sem láttunk. A tradicionális lett/német éttermek és múlt századi hangulatot tükröző kávézók közül persze egy átlagos kedd estén nem sok van nyitva. Megnézhetjük viszont  Kurzeme legrégebbi faházát az Alekšupīte folyó mellett, a Baznīcas utca 7. szám alatt, amely 1670-ben épült. Érdekessége egy régi, egyszarvút ábrázoló szélkakas.  Egy másik faházban, a Bargents villában működik a Kuldīga Kerületi Múzeum, amely kiállításokkal és rendezvényekkel hívja fel a figyelmet Kuldīga és környéke sokszínű örökségére. A legérdekesebb a második emeleti kiállítás, ahol egy berendezett  lakás mutatja be  a 20. század eleji gazdag polgárok életmódját. Az egykori zsinagógában – mérete is mutatja mennyire fontos volt egykor a zsidó hitközség – ma könyvtár működik. Uldis Melbergs ékszerész pedig megnyitotta múzeumnak is beillő műhelyét.

Kuldiga_3

A főutca a sétálóutca, érdemes végigjárni a régi és az új főtér között

A legnagyobb élmény azért egy jó séta a belvárosban. A folyók között egy 3,5 kilométer hosszú, kiválóan kiépített  gyalogos ösvény kanyarog végig a parton, végig a hercegek által építtetett parkon, ahol most modern szobrok állnak, Livija Rezevska munkái.

Mindez szép és jó, de hol van itt a Velence? Hát az azért nem nagyon van. Van több kis folyó is, és ezek felett kisebb nagyobb hidak. A téglahíd – a város szimbóluma –  1874 óta üzemel, és 164 méterével a leghosszabb ilyen típusú híd Európában. A 19. századi közúti szabványoknak megfelelően épült, 500 láb hosszú és 26 láb széles, hogy mindkét irányból érkező két kocsi egyszerre tudjon rajta áthaladni. Vannak még vízesések is – amik persze Velencében ugye egyáltalán nincsenek. Niagarát persze legalább annyira ne várjunk, mint Velencét, Lettország a világ leglaposabb országai között van. A Ventas Rumba viszont legalább széles, sőt Európa legszélesebb természetes vízesése, szélessége 249 m, magassága 1,6-2,2 m. Tavasszal és ősszel a vízesés felett repülő halakat is lehet állítólag  látni, mondjuk nekünk nem sikerült. A másik viszont, az Alekšupīte folyón Lettország legmagasabb vízesése lenne (4,15 m), csak éppen  nincs különösebb vízesés jellege.  A 17. században átalakították, hogy a patakot az első kurlandi papírmalom működtetésére lehessen használni.

Kuldiga

Az enyhén Velencét idéző vízesések és csobogók …

Kulidga

Kuldiga

Szóval nem Velence (nem is Párizs vagy Athén), de azért Kuldiga bőven megér egy egy napos kirándulást, ha már az ember Lettországban jár. És jó vele sietni, mert ha a világörökségi cím meghozza a várt hatást, és sokkal több turista – no meg fejlesztési pénz – érkezik, akkor hamarosan odalesz a kopottas báj.