Nyugdíjba megy a vonalkód

Szerző: | 2025. 05. 21. 08:00

Olvasási idő: 3 perc

Ötven év után leváltják a jól ismert, fekete-fehér csíkos vonalkódot: jön a QR-kód új, a korábbinál sokkal többet tudó verziója. A boltok polcain már nemsokára egy apró, négyzetes kód adhat választ mindenre, amit egy termékről tudni akarunk.

A bolti vonalkódot először 1974-ben olvasták le egy Wrigley’s rágógumicsomagról az Egyesült Államokban. Azóta a vonal alapú kód a világ minden táján az áruk azonosításának alapvető eszközévé vált: naponta nagyjából tízmilliárd alkalommal olvassák le őket. Most viszont megérkezett a váltás: a hagyományos vonalkód szabványát kezelő GS1 non-profit szervezet szintén szabványos QR-kódja váltja a klasszikus csíkokat.

Vonalkódok

Különböző vonalkód típusok. Forrás: Wikimedia Commons

De miért van szükség erre?

A vásárlók ma már sokkal többet várnak el, mint régen: tudni szeretnék, honnan jön a termék, miből készült, mennyire fenntartható, van-e benne allergén, sőt, akár recepteket vagy videós útmutatókat is megnéznének róla. Ehhez viszont már nem elég a régi típusú vonalkód.

„A mai, egyre tudatosabb fogyasztók nemcsak vásárolni akarnak, hanem hozzájutni minden olyan információhoz a termékről, amelynek ismeretében meghozzák a vásárlási döntésüket” – magyarázta Krázli Zoltán, a GS1 Magyarország üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója. „A termékekkel kapcsolatos átláthatóság kulcsfontosságúvá vált, és ehhez új eszközök kellenek.”

A QR-kód nem újdonság, de mostanra vált igazán hasznossá

A kétdimenziós kódokat már a 80-as évek óta ismerjük, de sokáig nem volt a beolvasásukhoz elég fejlett technológia. A szintén kétdimenziós QR-kódot a japán Denso cég mérnöke, Masahiro Hara találta fel 1994-ben.

Ma már viszont szinte mindenkinek van okostelefonja, a boltok pedig egyre modernebb kasszarendszereket használnak – így most érkezett el az idő a váltásra.

Az új típusú QR-kódok nemcsak több adatot tudnak tárolni, de kevesebb helyet foglalnak a csomagoláson, és képesek egyszerre kiszolgálni a vásárlókat, a kereskedőket és a gyártókat is. Egyetlen QR-kódban elférhet a termék származási helye, a lejárati ideje, összetevői, tápértékei, sőt akár környezetvédelmi lábnyoma is.

Kódleolvasás anno és most

Kódleolvasás anno és most

„Nem véletlen, hogy az olyan e-kereskedelmi piactér, mint az Alibaba, kiskereskedők, mint a Carrefour és a Lidl, valamint márkatulajdonosok, mint a Procter & Gamble, a L’Oreal vagy a Mondelez felismerték, hogy elérkezett a változás ideje a termékazonosításban.” – mondja Krázli Zoltán. „A globális iparági szereplők 2027 végére azt szeretnék elérni, hogy a kasszáknál minden rendszer képes legyen a kétdimenziós kódok beolvasására. Bár a dátum még távolinak tűnik, a felkészülést most kell elkezdeni.”

Ezek a kódok valójában kapuk: ha a telefonoddal beolvasod, egy digitális adatbázis nyílik meg előtted. Innen minden olyan információ elérhető, amit a gyártó fontosnak tartott megosztani – legyen szó allergénekről, receptekről vagy fenntarthatósági célokról. A lényeg: nem kell többé mindent apró betűkkel ráírni a csomagolásra, mert minden egy helyen, digitálisan elérhetővé válik.

Miért fontos most foglalkozni ezzel?

A cél, hogy 2027 végére világszerte minden pénztár képes legyen olvasni ezeket az új kódokat. Bár ez elsőre távolinak tűnik, a felkészülést most kell elkezdeni – figyelmeztetnek a szakértők. A boltoknak érdemes megvizsgálniuk, hogy technikailag felkészültek-e, a gyártóknak pedig már most el kell kezdeniük a csomagolások újratervezését.

A GS1 Magyarország ebben segít is a hazai szereplőknek: útmutatókkal, tréningekkel és tanácsadással támogatják a vállalatokat a zökkenőmentes átállásban.

„A kétdimenziós kódok nemcsak információt adnak, hanem lehetőséget is kínálnak a márka és a fogyasztók közötti kapcsolat elmélyítésére” – hangsúlyozta Krázli Zoltán.

Mit nyer ezzel a fogyasztó és mit a vállalkozás?

A vásárló gyorsabban jut megbízható, hiteles adatokhoz. A gyártó és kereskedő pedig jobban meg tudja mutatni márkáját, értékeit és elkötelezettségét például a fenntarthatóság iránt. A termékinformációk testreszabhatók, frissíthetők, sőt – kampányidőszakban – marketingüzenetek is elrejthetők bennük.

QR kód

A hagyományos vonalkódok helyett jönnek a QR-kódok a termékekre

A szervezet szerint ez a technológia nemcsak a fogyasztói bizalmat erősítheti, de az értékesítést is fellendítheti. Az, aki hamar lép, komoly versenyelőnyre tehet szert.

A jövő tehát már nem a csíkos – hanem a pixeles. És ahogy egyre többen váltanak, úgy lesz a QR-kód nemcsak okosabb, de megszokott része is a mindennapi vásárlásnak.

Forrás: GS1 Magyarország sajtó