A mesterséges intelligencia nem veszi el a munkánkat

Szerző: | 2025. 05. 25. 18:38

Olvasási idő: 3 perc

Manapság egyre több cégvezető szembesül azzal a problémával, hogy a korábban sikeres marketingstratégiák már nem hozzák a várt eredményeket. A kampányok kevésbé hatékonyak, a vásárlók figyelme elkalandozik, és az üzenetek gyakran elvesznek a digitális zajban. A kommunikációs szakértők szerint a megoldás egy új megközelítésben rejlik: a személyre szabott kommunikációban és a mesterséges intelligencia (MI) stratégiai alkalmazásában. De hogyan is kezdjünk bele, és mire érdemes odafigyelni? – Magdó Emil, kommunikációs stratéga ad nekünk eligazítást.

A szakértő véleménye szerint a mai versenyben elengedhetetlen a vásárlók mélyebb megismerése és az MI tudatos használata.

Magdó Emil, a Grafcom alapítója és vezetője úgy fogalmaz: „A marketing világa az elmúlt 4-5 évben tapasztalható változások után olyan fordulóponthoz érkezett, amely alapjaiban írja át azt a tudást, amit eddig kommunikációnak neveztünk. A digitalizáció villámgyors előretörése, az MI szinte minden iparágba való integrációja és a vásárlói elvárások gyökeres átalakulása mind hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalatoknak újra kell gondolniuk, hogyan, mikor és legfőképpen kihez szólnak.”

Magdó Emil kiemeli, hogy a személyre szabott kommunikáció nem csupán egy múló divat, hanem egy alapvető szemléletváltás, amely közvetlenül befolyásolja az ügyfélélményt, és ezáltal a márkák üzleti eredményeit. A Press Release Services adatai is alátámasztják ezt: „a fogyasztók 81 százaléka egyszerűen figyelmen kívül hagyja az irreleváns üzeneteket, míg 96 százalékuk nagyobb valószínűséggel vásárol olyan márkáktól, amelyek személyre szabottan kommunikálnak velük. Sőt, a vásárlók 90 százaléka még több perszonalizált tartalomra vágyik.”

Korszerű digitalizáció – de hogyan?

Bár szinte minden cég jelen van a digitális térben weboldallal, közösségimédia-profilokkal és online hirdetésekkel, Magdó Emil szerint ez önmagában nem elég. „A hatalmas digitális zajban nem mindegy, hogy hogyan használjuk ezeket a felületeket célzott kommunikációra. Vállalkozóként elengedhetetlen az aktív együttműködés a rendszerekkel. Az egyénre szabott üzenetek és az MI alkalmazása már nem a távoli jövő ígérete, hanem a jelen legégetőbb kihívásai és egyben legnagyobb lehetőségei közé tartoznak.”

Az MI valódi szerepe

A mesterséges intelligencia és a prediktív (előrejelző) analitika lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy ne csak reagáljanak a piaci változásokra, hanem előre lássák a vásárlói igényeket. Magdó Emil magyarázata szerint: „A valódi áttörés az, ha a megfelelő üzenetet a megfelelő időben, a megfelelő csatornán keresztül juttatjuk el a megfelelő személyhez.”

A szakértő hozzáteszi: „Sokan új csodafegyverként tekintenek az MI-re, pedig valójában már évek óta velünk van, rengeteg folyamatot hosszú ideje MI-alapú algoritmusok működtetnek a háttérben. Ezek a rendszerek, ha tudatosan és stratégia mentén működünk velük együtt, óriási segítséget nyújthatnak a marketing hatékonyságának növelésében. Nem kell megijedni attól, hogy egyre több tartalom MI által generált, de az emberi stratégiai gondolkodást, a kreativitást és az empátiát sosem szabad elhagyni. A tartalom akkor lesz igazán hatásos, ha valóban megszólít, ha őszinte kapcsolatot épít. Az MI átvette a fő koordinátor, ellenőr és korrektor szerepét is a rendszerben, de a karmester mindig az ember marad. Éppen ezért a weboldalak, közösségimédia-posztok és termékkommunikációk stratégiai újragondolása és újrastrukturálása elengedhetetlen. Ha rosszul, átgondolatlanul használjuk az MI-t, könnyen irreleváns vagy félreérthető tartalmat küldhetünk, amit a fogyasztók azonnal figyelmen kívül hagynak.”

Magdó Emil

Magdó Emil, kommunikációs stratéga

Magdó Emil kiemeli, hogy az MI-alapú megoldások már a kisebb vállalkozások számára is elérhetőek: „Ami korábban csak óriási költségvetéssel rendelkező multinacionális cégek számára volt elérhető, ma már a kis és közepes vállalkozások (kkv-k) számára is kézzelfogható közelségbe került. Képzeljük el, hogy egy kkv, amely korábban általános hírleveleket küldött, az MI segítségével képes pontosan azonosítani, melyik ügyfelét milyen termék vagy ajánlat érdekli leginkább. Ennek eredményeként a megnyitási arányok akár megduplázódhatnak, a kampányköltségek pedig jelentősen optimalizálhatók.”

Szakértői támogatás az átalakulásban

„Kilépni a dobozból” – így írja le Magdó Emil a kommunikáció területén zajló változásokat az angolszász „thinking outside the box” kifejezésre utalva. Tapasztalatai szerint sok cégvezető azonnali, taktikai lépésekkel próbálkozik stratégia nélkül. „Mindenekelőtt egy tűpontos koncepcióra van szükség. A jó stratégia alapja az, hogy mélységeiben megértsük, mit árulunk valójában, mi a termékünk vagy szolgáltatásunk valódi értéke és egyedisége, kik az ideális vásárlóink és – ami a legfontosabb – mi motiválja őket.”

A szakértő hangsúlyozza, hogy ma már egyénenként kell megszólítani a fogyasztókat. „Hihetetlen versenyelőnyt jelent, ha egy cég az előkészítésre, a valódi vevői igények mély megértésére is fektet energiát, mielőtt egyetlen forintot is marketingre költene.”

Azok a vállalkozások, amelyek követik ezt az utat, megértik ügyfeleik motivációit, és okosan alkalmazzák a technológiai eszközöket, hosszú távon fenntartható növekedést érhetnek el. Ahogy a cikkünk elején is olvasható: „Az MI nem elveszi a munkád, hanem kihagyhatatlan szövetségesed lehet.” Ehhez azonban tudatos és stratégiai gondolkodásra van szükség.

Forrás: Grafcom sajtó

Borítókép forrása: Freepik AI Image Generator