Budapest Európa legkiábrándítóbb helyszínei közt

Szerző: | 2025. 03. 29. 07:37

Olvasási idő: 3 perc

Általában örülni szoktunk, ha fővárosunk felkerül valami nemzetközi listára. mert a listák – rendszerint – a legszebb, legjobb, legelegánsabb, legérdekesebb helyszíneket gyűjtik egybe. Megy is a hírverés körülöttük rendesen. Most azonban egy budapesti helyszín Európa legkiábrándítóbb helyei közé került.

A Radical Storage csomagmegőrző vállalat 95 352 látogatói véleményt elemzett Európa 200 leglátogatottabb nevezetességről, hogy feltárja a kontinens legkiábrándítóbb turisztikai látványosságait. A panaszok legnagyobb része a túlturizmusnak köszönhető – a turista olyan, hogy lemegy valahová, majd nem örül neki, hogy mások is ott vannak. De még mielőtt megnéznénk, hogy hazaiak közül mi kerül a top ötbe – lássuk az elsőt:

Az amerikai Disneyland sikerén felbuzdulva az 1980-as években vidéki birtokot, Alton Towers-t vidámparkká alakították át. A 910 hektáron elterülő 10 tematikus területével ez az Egyesült Királyság legnagyobbja. A kutatás azonban megállapította, hogy a staffordshire-i székhelyű vidámparkról szóló vélemények csaknem felében negatív élményre utaló szavak szerepeltek. Összehasonlításképpen: a negatív vélemények átlagos aránya a tanulmányban 10,9 százalék. Az Alton Towersben volt a legmagasabb azon vélemények aránya, amelyek kifejezetten az ár-érték arányra panaszkodtak, beleértve a félrevezető jegyinformációkat, valamint azt, hogy túlárazott kiegészítő szolgáltatásokért, például drága ételekért és italokért vagy a park különböző területeire való belépésért kell fizetni. A hozzászólásokból az is kiderül, hogy gyakran nem a látványosságokban, hanem az ügyfélszolgálatban csalódnak a vásárlók.

Széchenyi Gyógyfürdő és Uszoda, Budapest

Helyből a második helyen viszont már Budapest van – konkrétan a Széchenyi Gyógyfürdő és Uszoda, Európa legnagyobb gyógyfürdője. A rendszerváltás előtti határozottan családias hely volt a Szecska – a nyugdíjasok békésen sakkoztak a termál medencében, a gyerekek ugráltak a vízbe, az úszómester meg fütyült. Az étterem jó volt és olcsó. A kilencvenes évektől azután változott a helyzet: Pest környékén új élményfürdők nyíltak, a hazai gyerekes családok inkább oda mennek, a nyugdíjasoknak meg lassan megfizethetetlen a Széchenyi. A külföldiek viszont megszerették, mert tényleg szép, és bent van a városban. Az infrastruktúra viszont maradt körülbelül a rendszerváltás előtti. Ez látszik meg a visszajelzésekben is. A fürdőről online véleményt hagyók több mint egyharmada nem túl kielégítő élményről számolt be. A fürdők a harmadik legrosszabb helyen álltak a zsúfoltság és a megközelíthetőség kategóriában (az összes értékelés 16,8 százaléka, szemben a 4,4 százalékos átlaggal).

Siam Park, Tenerife

A harmadik helyen is egy fürdő van. A spanyolországi Tenerifén található Siam Park Európa legnagyobb víziparkja, amelyet Maha Chakri Sirindhorn thaiföldi hercegnő nyitott meg 2007-ben. A „világ legjobb víziparkjában” tett látogatás azonban nem mindenhol élvezetes. Az értékelők gyakran említik a bunkó személyzetet és a megközelíthetőségi problémákat. Néhányan megemlítették, hogy súlyuk miatt szégyenkezniük kellett és megemlítették, hogy a park nem fogyatékosság-barát. Összességében a vélemények közel egyharmada negatívan nyilatkozott a tapasztalatairól.

Time Out Market Lisboa
A negyedik helyen egy lisszaboni látványosság áll. A Time Out magazin (egy brit média- és vendéglátóipari vállalat) által 2014-ben tervezett és épített Time Out Market Lisboa volt a vállalat első vállalkozása az élelmiszercsarnokok területén. A projekt 2018-ban elnyerte a rangos Hamburg Foodservice Awardot – az egyik legelismertebb díjat az élelmiszer-szolgáltatási ágazatban. A kritikák szerint azonban a dolgok azóta rosszabbra fordulhattak. Az értékelők több mint negyede csalódottan távozott. Úgy tűnik, a Time Out Market Lisboa saját sikerének áldozata. A látványosságnál volt a legnagyobb azon értékelések aránya, amelyek a zsúfoltságot vagy a hozzáférési problémákat említették (18,4 százalék, szemben a 4,4 százalékos átlaggal).

Trevi-kút, Róma, Olaszország

Az ötödik helyen viszont Róma ikonikus helyszíne áll: A Trevi-kút Róma barokk emlékműve, amely olyan népszerű filmekben szerepelt, mint Federico Fellini Az édes élet és William Wyler Római vakáció című filmje. A turisták évente becslések szerint 1 millió eurót dobnak a szökőkútba, és a vízbe dobott érme állítólag garantálja, hogy a jövőben visszatérnek Rómába. De ha kívánságokat dobsz a szökőkútba, érdemes bölcsen időzíteni a látogatásodat. A Time Out Market Lisboa után a második legnagyobb arányban említették a tömegeket vagy a megközelíthetőségi problémákat a vélemények. Összességében minden negyedik embernek volt valami negatív mondanivalója a tapasztalatairól. A szökőkút a 2024-es év egy részében felújítás miatt le is volt zárva, ami szintén hozzájárulhatott néhány látogató csalódottságához.