Így készülnek a jövő filmes szakemberei a Budapest Film Academy-n – interjú az alapítóval

Szerző: | 2025. 08. 15. 13:51

Olvasási idő: 4 perc

A Budapest Film Academy évek óta az egyik legkülönlegesebb hely a hazai filmes oktatásban: nemzetközi szemlélet, személyre szabott figyelem, és olyan tanárok, akik maguk is aktív, elismert szakemberek. Arról, hogy mitől más ez az iskola, hogyan épül fel a képzés, és miért nincs felvételi vizsga, az alapítót, Hódi Jenőt kérdezte a Tiéd a Világ.

Az akadémián rendező, forgatókönyvíró–dramaturg, kreatív producer–gyártásvezető, operatőr, vágó–hangmérnök, valamint filmelemzés a filmkészítő szempontjából modulokat lehet hallgatni. Ezek közül a kreatív producer–gyártásvezető modul az, amit nem igazán találunk meg más hazai iskolákban és lehet, hogy sokan nem is tudják, mit takar ez. Mit kell tudnia annak, aki kreatív producernek készül?

Röviden, a kreatív producer a kezdetektől részt vesz a film elkészítésében. Ő fogja össze a készítés folyamatát és ő hozza meg a végső kreatív döntéseket. Kreatív producerként – és egyébként rendezőként is – behatóan ismerned kell a filmszakmát. Nem kell fantasztikus vágónak lenned, vagy operatőrnek, de tudnod kell, hogy milyen képet kell, hogy elkészíts, hogy azt össze lehessen vágni. Kreatív producerként tudnod kell kommunikálni a stábtagokkal, valamint megérteni, mit várnak el tőled. Ez a szakunk azért fontos, mert megtanítja, hogy a filmkészítés egy üzlet. Egy filmkészítőnek tudnia kell eladni magát, a filmjét. Tudnia kell, hogyan léphet előre a karrierjében, és mit szeretne egy producer. Tehát azoknak is ajánlott ez a szak, akik más szakterületről érkeznek. Ugyanúgy, egy rendezőnek is tudnia kell, mit akar hallani egy kreatív producer. Mert hiába van egy jó filmötleted, ha nem tudod megfelelően prezentálni azt a másik félnek.

Hódi Jenő

Hódi Jenő, Budapest Film Academy alapítója a New York-i Columbia Egyetem filmszakán szerezte diplomáját, ahol többek között Brian De Palma, Milos Forman, John Avildsen és Dusan Makavejev volt az oktatója. Az egyetem után évekig Amerikában és Nyugat-Európában filmesként alkotott, így az amerikai “know-how”-t és a nemzetközi filmkészítésben szerzett ismereteit is megosztja a hallgatókkal.

Hogyan épül fel a képzésetek?

Nincs megszabott félévszám. Mindenki annyit jár, amennyit szeretne. Nincs ismétlés a tananyagban négy egymást követő szemeszteren belül, tehát 2 éven keresztül mindig új anyaggal találkoznak a diákok. A gyakorlati feladatok nehézsége egyénre szabva félévről félévre nő. Aki tovább marad, az egyre összetettebb projekteket készít.

Mi a tapasztalat, általában mennyi ideig tanulnak nálatok a diákok?

Változó. Vannak, akik csak egy félévet töltenek nálunk, például a Loyola Marymount University amerikai hallgatói mind ilyenek. Mások több féléven át maradnak, rövidfilmet készítenek, filmfesztiválokra járnak a műveikkel, és a különböző filmes projektekbe való bedolgozással bővítik az IMDb-kreditjeik [a különböző filmekben betöltött munkaköreik – a szerk.] listáját. Ez a képzés így kapcsolatépítésnek és szakmai tanulásnak sem utolsó lehetőség.
Jól értem, hogy személyre szabott a tanítás?

Igen. Nagyon emberközpontúak vagyunk. Stella Adler amerikai színésznő és színészoktató mondta, hogy „growth as an actor and growth as a human being are synonymous”, tehát „a színészi fejlődés és az emberi fejlődés egymás szinonimái”. Ezt valljuk mi is: nem filmes szakembereket képzünk, hanem embereket. A jó hozzáállás legalább olyan fontos, mint a tehetség vagy a szakmai tudás.

Az órák angol nyelven zajlanak. Ennek mi az oka?

Van magyar tolmácsolás is, de a diákok többsége pár hónap után már simán megérti a szakmai angolt is. A magyar piac kicsi, mi a nemzetközi piacra készítjük fel a diákjainkat.

Mennyire nemzetközi a diákság?

Sem a kor, sem az állampolgárság nem számít nálunk. Volt már 17 és 52 éves hallgatónk és volt már indiai, török, pakisztáni és orosz diákunk is. A lényeg, hogy a hallgatóink együtt tudjanak dolgozni egymással és inspirálják egymást.

Gyimesi Ágnes, Hódi Jenő, Mucsi Zoltán, Borotvaélen táncolva

Gyimesi Ágnes, Hódi Jenő és Mucsi Zoltán a Borotvaélen táncolva forgatásán

Hogyan néz ki az órarend?

Öt modul van, mindegyiknek fix napja van a héten. Késő délután, fél 5-től fél 8-ig tart egy alkalom, három hónapon át, összesen tizenkétszer. Egy modulon 15-20 diák van általában. A gyakorlat pedig az órákba van építve. Például az operatőr órán rögtön forgatunk, majd ki is elemezzük a felvételeket. Az operatőreink a saját mobiltelefonjukat használják forgatásra, mert nem az eszköz a lényeg, hanem a látásmód elsajátítása. De persze megismerkednek nagy kamerákkal is, erre az egyik partnerünk, az ELTE stúdióját használhatják. Az ELTE diákjai egyébként kredites tárgyként is elfogadtathatják a moduljainkat.

Te az akadémia vezetése mellett oktatsz is és rajtad kívül minden évben neves filmes szakemberek is előadnak a különböző szakokon.

Igen, Oscar-díjas alkotóink is vannak az oktatók között, például Deák Kristóf, rendező. Egy modulon több tanár váltja egymást, így többféle szemléletet kapnak a diákok. Vannak szinte minden félévben vendégelőadók és külföldi tanárok is.

Szeptember 7-ig lehet idén jelentkezni a képzéseitekre. Ehhez csak be kell adni a jelentkezést, felvételi viszont nincs. Miért?

Nem hiszek a felvételiben. Ugyanis egy felvételivel maximum azt tudom felmérni, hogy pillanatnyilag milyen szintű az illető filmes tudása. Azt nem tudom felmérni, hogy mennyire gyorsan fog fejlődni és hogy mi a hozzáállása hosszú távon. Hogy mennyire lesz filmes szakember, vagy mennyivel inkább bulizni és randizni megy vagy ezer más dolog irányába.

Hódi Jenő a legutóbbi filmjében („Borotvaélen táncolva”) is több diákjával dolgozott együtt a kamerák mögött:

A félévek során a diákok az oktatók filmjeiben is forgathatnak. Idén milyen szakmai projektekre számíthatnak a hallgatók?

Egyre biztosan: ősszel egy olyan 35 perces rövidfilmet forgatok, aminek alapja egy apa-fiú konfliktus. Az apa egy vidéki, egyszerű ember. Egy autószerelő, aki amikor megtudja, hogy fia homoszexuális, kitagadja. Eltelik 18-20 év, és most szüksége van a fiára, hogy felvigye őt egy kórházba egy szemműtét miatt. Az apa már a fél szemére megvakult, így kénytelen a fiára hagyatkozni. A film fő vonulata az, hogy miután az apát megoperálják és kezd jobban látni, úgy kezdi igazán jobban megismerni és meglátni a fiát is.

Fotók forrása: Hódi Jenő