Korea visszatért a Hungexpoba

Szerző: | 2024. 05. 19. 14:34

Olvasási idő: 3 perc

Csak a korosabb látogatóknak lehetett déjà vu érzése a Hungexpó B csarnokában talált tömeg láttán. Valaha, a létező szocializmus és a hiánygazdaság idején, a fogyasztási cikkekre éhes tömeg lepte el a BNV vásárait, hogy olykor-olykor egy-egy nyugati ország kiállítójától vagy éppen devizás exportra termelő magyar vállalattól vásároljon valamit, ami a hétköznapokban nem volt kaphatók. Ha vásárolhatott egyáltalán, mert a sok kiállított termékből csak elvétve lehetett vásárolni.

A cikk Tóth Gábor tudósításán alapul, ő készítette a fotókat is.

Az érdeklődés most is tömeges, csak éppen más iránt. A korai kultúra hájpolásában már felzárkóztunk a fejlett nyugathoz, a televíziós drámák, sorozatok, persze a Squid Game és hasonmásai is, a zombifilmek, mindenek előtt pedig a K-pop ugyanúgy tömegeket vonz, mint bárhol máshol Amerikában vagy Európában. Tudatos építkezés eredménye ez, köszönhetően a koreai kormány előrelátásának és kitartó munkájának, amit később az tett önfenntartó folyamattá, hogy az üzleti élet szereplőit is bevonta a kultúra és lifestyle-exportba, hadd keressenek a cégek is, hogy Korea soft superpowerré vált. Az érdeklődés pedig terjedt, a popkultúra után jött a hagyományos kultúra, zene, és tánc, kalligráfia, papírhajtogatás (véletlenül se mondjunk origamit, koreai neve Jong-i jeobgi), na és a főzőcske. (A legnagyobb sort persze a koreai ételeket árusító pultoknál lehetett látni.) Tartósan nagy az érdeklődés a nyelvtanfolymok iránt, a taekwondo is egyre népszerűbb Magyarországon. A korai kultúra szinte minden aspektusában kínál programot a Koreai Kulturális Központ, az érdeklődés pedig hatalmas.


A tömeg már a KoreaOn délelőtti megnyitóján megjelent, holott a K-pop bulit csak estére szervezték. Ide célirányosan Korea-rajongók érkeztek, noha a szomszédos ComicCon rendezvényről is átugrottak páran, cosplayesek és érdeklődők. Az árukapcsolás késtégtelenül jó ötlet volt. Ráadásul egyre szélesebb korcsoportot fednek le az érdeklődők. A családok, baráti társaságok mellett jellemző páros volt a nagymama lányunokával duó (szülő pihen otthon), tényleg 10-től 70-ig képviseltették magukat a Korea-rajongók.


Az idei fesztivál lesz a legnagyobb dobás – ígérte a szervező Koreai Kulturális Központ és HanYou Alapítvány. És meglehet, tényleg az 5. KoreaOn volt. Kalligráfiát készíttethetett, aki akart, vagy éppen papírt hajtogathatott, koreai társasjátékot is kipróbálhatott. A nagyszínpadon folyamatosak voltak a programok. Főzőshow, tradicionális és modern tánc és zenei előadások, taekwondo bemutató, a nap fénypontja pedig az esti K-pop party is helyet kap a nagyszínpadon. A szervezők egy igazi világsztárt elhoztak a rendezvényre. Az öttagú MayTree 20 milliós TikTok és YouTube követői tábort mondhat magáénak, megtekintéseik száma túllépte a másfélmilliárdot. Hangszeres kíséret nélkül, többszólamban, a capella stílusban adják elő az ismert filmek és számítógépes játékok főcímdalait. Igen, a Squid Game főcímdala is repertoárjukban van.
Idén is színes, szagos, hangos és ízletes, összességében lehengerlő volt a kavalkád. Nagyon is jól csinálnak a koreaiak.