Tényleg a MÁV a legpocsékabb vasúttársaság Európában?

Szerző: | 2025. 10. 2. 17:00

Olvasási idő: 3 perc

Aki naponta utazik vonaton ma Magyarországon, az szinte naponta szembesül a késésekkel, Nehéz elképzelni, hogy lehet ennél rosszabb is. Pedig meg fogunk lepődni, mely országokat előzzük meg késési statisztikákban. 

Ritkán hallani jót a MÁV-ról – mármint, ha magánbeszélgetéseket hallgatunk, és nem kormányzati lózungokat. Aki naponta ingázik vonattal – ahogy jómagam is- az rendszeres késésekről, ki-kimaradozó vonatokról,  zárva tartó vonatvécékről számolhat be. Persze – ha nem vagyunk teljesen elvakultak – akkor azt is el kell ismerni, hogy az elmúlt években számos fejlesztés is történt. Az elővárosi és egyes távolsági vonalakon a gördülő állomány – magyarul a vonatok – már európai színvonalúak. Ahol bevezették az ütemes menetrendet az elmúlt években, ott már a menetrend is javult. És – mióta van országbérlet és vármegyebérlet – jelentősen olcsóbb is lett vonatozni azoknak, akik munkába járásra használják a vasutat. Persze mindez igazán csak a fővonalakra és az elővárosi vonalakra igaz – a mellékvonalakon még a vintage jellegű piroskák és uzsgyik járnak, ha éppen járóképesek. A menetrendek esetlegesek, a kisvonatok pedig fájdalmasan lassúak. De – ha félretesszük a magyarokra általában jellemző panaszkodási kényszert – valójában hogyan is állunk. Nos a vonatok sebességben igencsak gyengén – bár a környező országok sem sokkal jobbak.

A térképen az ország két legnagyobb városa közti vonatok átlagsebességét mutatják. Mi a lista alsó felében – nagyjából Szlovákia szintjén vagyunk. Nálunk csak a Balkánon sokkal rosszabbak a számok – illetve Lettországban. Még Ukrajna is jócskán megelőz minket – pedig ott még háború is van. Szóval  igaz, ha nem is a leglassabb a MÁV Európában – Albániát nehéz lenne alulmúlni a kevesebb, mint 30 km/órás átlagsebességgel, de azért még a saját régiónkban is a rosszabbak között vagyunk, Csehország vagy Lengyelország jelentősen jobb számokat mutat. És hogy állunk a késésekkel?

Ez az EU hivatalos késési statisztikája. Ebben – nem meglepő – Magyarország a 22 országból, ahol távolsági vonatok járnak, a 15.helyet foglalja el. Vagyis vannak nálunk rosszabbak is, ha nem is sokan. Ami igazán meglepő, hogy a sztereotipikusan kínosan pontosnak elkönyvelt németek rosszabbul állnak pontosságban, mint mi.  A DB tehát, gyors – de pontatlan. De legalább ebben nem mutogathatunk  arra, hogy a románok már megelőztek minket – a CFR, a román nemzeti vasúttársaság a MÁV-nál is lassabb és pontatlanabb. De nézzük meg a másik oldalt is – tényleg olyan olcsók-e jegyek, ahogy azt mondják.

Ebben kétségtelenül jól állunk – igaz, nagyjából a térségben mások is hasonlóan olcsón adják a szolgáltatást – ott is ahol jobb, ott is ahol rosszabb.

Arról sajnos nem találtam statisztikát, hogy más uniós országokban indítanak-e Intercityket úgy, hogy nem működik rajtuk a vécé, vagy, hogy a kocsitakarítók ott is csak az 50 forintos flakonokat veszik-e ki szemetesekből a vonatokon, hagyva a takarítást másra. Lehet, hogy ezek igazi hungarikumok.

Címke: vonat
Friss cikkek
Rovatok
Címkék