A Baleári-szigeteken az elmúlt időszakban egyre sűrűbbé váltak a turizmus-ellenes megmozdulások. Úgy néz ki, sikerrel jártak – most mégsem boldog mindenki.
A mallorcai vendéglátóipari vezetők rémülten nyugtázták, hogy a németek komolyan vették a túlturizmus elleni egyre erőszakosabb tiltakozásokat – és tényleg egyre kevesebben utaznak a szigetre. A Road Genius hivatalos statisztikákra hivatkozva közölte, hogy 2023-ban Németország volt a legfontosabb külföldi látogatóforrás Mallorca számára, 4,23 millió látogatóval és több mint 39%-os piaci részesedéssel. Az Alcudia és Can Picafort szállodatulajdonosok szövetsége azonban keddi közleményében azt állította, hogy a foglalások tavalyhoz képest csökkentek, különösen Németországból. Egy spanyol újság Pablo Riera-Marsát, a szövetség elnökét idézte, aki szerint „azt látjuk, hogy a német piac, amely hagyományosan az első számú piacunk, lassult le a leginkább”.
Azt is elmondta, hogy ebben a szezonban „ismét népszerűbbé válnak a last minute foglalások, a turisták különleges ajánlatokra és akciókra várnak, mielőtt meghozzák vásárlási döntésüket”, és aggodalmát fejezte ki a bárok és éttermek forgalma miatt. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a vállalkozások „nem eshetnek bele a kizárólag áron alapuló verseny csapdájába”, és hangsúlyozta, hogy „továbbra is a minőségre, a fenntarthatóságra és a differenciálódásra kell összpontosítani, különösen egy olyan helyzetben, amikor a piac ismét stabilizálódik, és a last minute foglalások egyre fontosabbá válnak”.
A számok akkor jelentek meg, amikor a szigetek és Spanyolország más részein is turizmusellenes tüntetések zajlanak, és a demonstrálók hangot adnak haragjuknak amiatt, hogy szerintük a turizmus hozzájárul az árszínvonal emelkedéséhez, különösen a lakásárak esetében. A mallorcai hatóságok a lakosság haragjára reagálva számos intézkedést hoztak, többek között emelték a turisztikai adót és új illetékeket vetettek ki a bérelt autókra.