Most nem valami migrációs rémforgatókönyvrőf lesz szó – hanem egy olyan infrastrukturális gigaprojektről, amelyről már évtizedek óta beszélnek – de eddig soha nem fogtak hozzá a megvalósításához.
Negyvenöt évvel azután, hogy először merült fel az ötlet, a Spanyolországot és Marokkót összekötő alagút végre a láthatáron lehet. Ha megvalósul, valószínűleg a 2030-as FIFA-világbajnokság idejére épül meg, amelynek Marokkó, Spanyolország és Portugália közösen adna otthont. Jelenleg a spanyol főváros, Madrid és a marokkói Tanger között – ez utóbbi a föníciai idők óta stratégiai fontosságú kapu Afrika és Európa között – a legegyszerűbb út a repülés, ami másfél órát vesz igénybe. Az autóút a két város között kilenc óra – de ebben benne van a kompolás is. Ha a Gibraltári-szoros alatti alagút elkészülne, akkor négysebességű vonatok járhatnának Madrid és Casablanca közt A teljes vonatút valószínűleg öt és fél órát venne igénybe. Az alagút ugyanis csatlakozhatna a két ország négysebességű hálózatához. Jelenleg Európában Spanyolország rendelkezik a legkiterjedtebb négysebességű hálózattal, amelyen a helyi gyártású AVE vonatok haladnak, Marokkó pedig az egyetlen olyan afrikai ország, amely megkezdte a négysebességű vasúti hálózat kiépítését, a francia TGV technológiájával.
Annak ellenére, hogy az összeköttetés terveit már évtizedekkel ezelőtt bejelentették, eddig egyetlen kapavágás sem történt, sőt a végleges tervek sem készültek el. Most viszont a marokkói Nemzeti Társaság a Gibraltári-szoros tanulmányozásáért (SNED) és spanyol megfelelője, a Spanyol Társaság a Gibraltári-szoroson átívelő vezetékes kommunikációért (SECEGSA) állítólag felméréseket végez a térségben, hogy kiderüljön, mennyire életképes a „vezetékes összeköttetés” néven ismert projekt a 2020-as években. A múlt hónapban a spanyol külügyminiszter, Oscar Puente Marokkóba látogatott, hogy a terv megvalósuljon, és azt mondta, hogy „a lehető leghamarabb” kitűzik a közlekedési kapcsolat megalapozását célzó találkozó időpontját. Ha a projekt megvalósul, az alagút 27,6 km hosszú lenne, ami persze sok, de ennél jóval hosszabbak is épültek már. . Ebben a korai szakaszban még nem lehet pontos összeget mondani, mennyibe is kerülne, de a becslések szerint a tervezett útvonal több milliárd euróba (átszámítva több száz milliárd forintba) kerülhet. A marokkói fővárosban, Rabatban tartott találkozója során Puente a jelentések szerint azt mondta, hogy a két nemzet közötti pozitív kapcsolatok elősegítik a jobb infrastruktúra és közlekedési kapcsolatok fejlesztését. „Lendületet fogunk adni a Gibraltári-szorosra vonatkozó, a két ország által 40 évvel ezelőtt kezdeményezett fix összeköttetési projekt tanulmányainak. Ez egy stratégiai projekt Spanyolország és Marokkó, valamint Európa és Afrika számára” – mondta. Eddig a spanyol kormány 2,3 millió eurót (895 millió forintnak megfelelő összeget) különített el a SECEGSA számára, hogy alaposabban megvizsgálja a tervet.
A Railtech.com vasúti híroldal szerint az alagút útvonala a tarifai Punta Palomától a Tanger-öbölben lévő Punta Malabatáig tartana. Az alagutat legfeljebb 300 méter mélyre ásnák le, és legfeljebb három százalékos lejtéssel rendelkezne. A projekt kivitelezése a becslések szerint legfeljebb öt évet vesz igénybe, ami azt jelenti, hogy a két országot hatékonyan összekötő útként a 2030-as futballbörzére elkészülhet – ha sietnek vele.