Egységes vonatjegy egész Európára

Szerző: | 2024. 11. 14. 13:30

Olvasási idő: < 1 perc

Ifjúkorunkban végigvonatozhattuk egész Európát egyetlen Interrail jeggyel – amit akár hamisítani is lehetett. Mára ennek vége, ha maradt is Interrail az drága és alig jó valamire. Európa vezetői viszont nosztalgiáznak, és szeretnének több vonatozást. 

Tudjuk a vonatról, hogy tiszta, természetbarát és –  Európa boldogabbik felén – gyors eljutást biztosít bárhova is mennénk. Sok helyen már kényelmesebb, és ha a reptérre való kimenetelt és visszajövetelt, a kötelező biztonsági előírások betartatásával eltöltött idővel együtt beleszámoljuk, gyorsabb is vonatozni. Csak hát általában nem olcsóbb. A nyugat-európai vonatjegyek jóval drágábbak, mint az adott vonalra a fapados légitársaságok jegyei, ráadásul a menetrendeket nem hangolják össze, ha két külföldi állomás között mozognék, akkor össze-vissza különböző vasúttársaságok felületein kell a jegyeket megvennem, ahol ráadásul követhetetlenek a kedvezmények és akciók.

Ezt hidalná át az új, egységes jegyrendszer, amit az Európai Bizottság sürget. De mivel tudna ez többet, mint azok az online platformok, amelyek már léteznek? A Rail Europe és az Omio például már kínál nemzetközi határokon átívelő vonatutakat, de az utazás egyes szakaszait még mindig külön jegyekkel árulják. „Hihetetlen, hogy 2024-ben még nem rendelkezünk ezzel” – mondja Apostolos Tzitzikostas az EU új közlekedési biztosa, aki hozzáteszi, hogy a vonatfoglalás ugyanolyan egyszerűvé válna, mint a repülőjegy-foglalás. Tzitzikostas ambiciózus terveket javasolt egy európai nagysebességű vasúthálózatra is, amely jobban összekötné Európa fővárosait, többek között éjszakai vonatokkal. Célja, hogy a zöld és a digitális innovációk összekapcsolásával az európai utazás „biztonságos, elérhető és megfizethető maradjon”. Az Európai Vasúti és Infrastruktúratársaságok Közössége (CER), amely több mint 70 vasúttársaságot és nemzeti szövetséget képvisel Európa-szerte, a javasolt rendszer egyik első támogatója volt. A szervezet szerint „létfontosságú annak elismerése, hogy a digitalizáció elengedhetetlen a közlekedési rendszer korszerűsítésének elősegítéséhez”. Az új páneurópai vonatfoglalási rendszer a tervek szerint valamikor 2025-ben indul.

Címke: vonat