Miért fontos a matematika? Egyre nagyobb a lemaradás Európában

Szerző: | 2025. 03. 11. 21:48

Olvasási idő: 2 perc

Alapvetően meghatározza a természettudományok oktatása azt, hogy egy diák érdeklődése megjön, fennmarad, vagy éppen elmúlik az adott tantárgy iránt. A magyar oktatási rendszer leginkább az utóbbit eredményezi már évtizedek óta. (Persze ellenpéldával is lehet találkozni, amikor a tanító vagy tanár lelkesedése átjön a tanulóknak is, és természetesen minden tisztelet megilleti azokat a pedagógusokat, akik még kitartanak.)

A matematikát illetően az Education and Training Monitor 2024 jelentés szerint nem csak Magyarországon, hanem az Európai Unióban is rekordszintű az alulteljesítők aránya. A kiemelkedően teljesítő diákok száma pedig csökkent. Magyarországon az utóbbi években nőtt azok száma, akik nem sajátítják el az alapvető matematikai készségeket. Elemzők szerint a tendencia hosszú távon hazánk gazdasági versenyképességét veszélyezteti. De egyéni szinten is tragikus az eredménye: tulajdonképpen az, ha valaki nincs jó barátságban a számokkal és nem érzi a nagyságrendek egymáshoz való viszonyát, életvezetési nehézségekhez vezethet.

A jelentés szerint négy év alatt 6,6 százalékkal nőtt a matematikából alulteljesítők aránya az EU-ban. A legrosszabb helyzetben Bulgária, Ciprus, Románia és Görögország van, ahol az alulteljesítők aránya meghaladja a 45%-ot. Bár Magyarország nem tartozik a legrosszabbul teljesítő országok közé, itt is egyre több diák küzd az alapvető matematikai készségek elsajátításával. Közben a kiválóan teljesítő diákok aránya is csökkent: az EU-ban 11%-ról 7,9%-ra esett vissza négy év alatt. Hollandia és Észtország továbbra is élen jár a tehetséges diákok számában, míg Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el.

Miért fontos a matematika?

Mosóczi András matematikatanár, a mateking.hu oktatási platform alapítója szerint a diákok számára nem mindig egyértelmű, miért kell matematikát tanulniuk. Az elméleti és absztrakt tananyag miatt sokan elveszítik a motivációjukat, pedig a matematikai készségek a mindennapi életben is nélkülözhetetlenek. A pénzügyi tudatosság, a problémamegoldó képesség és a logikus gondolkodás fejlesztése mind-mind összefügg a matematikaoktatással.

A digitális átállás és a mesterséges intelligencia térnyerése miatt egyre nagyobb igény mutatkozik a matematikai alapokon nyugvó kritikus gondolkodásra. A STEM-területeken (természettudomány, technológia, mérnöki tudományok, matematika) már most is komoly munkaerőhiány tapasztalható, ami a jelenlegi oktatási trendek folytatódásával tovább súlyosbodhat. Az alacsony matematikai kompetenciák így nemcsak az egyének karrierlehetőségeit szűkíthetik, hanem az Európai Unió technológiai és gazdasági versenyképességét is veszélyeztethetik.

Hogyan lehetne jobb a matematikaoktatás?

Mosóczi András szerint a diákok és a tanárok egyaránt nehéz helyzetben vannak. Míg más tantárgyaknál a tanulók nagyjából azonos tempóban haladhatnak, a matematikaórákon mindenki a saját tempójában dolgozik, ami komoly kihívást jelent a tanároknak. A tantárgy ráadásul rendkívül absztrakt, hiszen már maga a szám is egy elvont fogalom.

A megoldás egyik kulcsa a gyakorlati példák és a szemléletes oktatási módszerek alkalmazása lehet. A mateking.hu oktatási platform például interaktív, élményszerű tananyagot kínál, amelyet már több mint 3450 iskola és negyedmillió diák használ Magyarországon. A cél nem egy leegyszerűsített matektananyag létrehozása, hanem a matematikai gondolkodás fejlesztése, amely az élet minden területén előnyt jelenthet.

A matematika, mint mentális edzés

A matektanulás nem csupán az iskolai teljesítményről szól. Mosóczi András szerint a matematika olyan, mint egy mentális edzés, amely fejleszti a logikus gondolkodást és a problémamegoldó képességet. Ahogy a testmozgás az izmokat erősíti, úgy a matematikai feladatok megoldása az agyat edzi.

Emellett a matematika az összes természettudományos és gazdasági terület alapját képezi. Ha valaki nem sajátítja el ezt a nyelvet, hátrányba kerülhet a reál pályákon. A jelenlegi oktatási rendszer reformja ezért kulcsfontosságú, hogy a diákok jobban megértsék a matematika szerepét és valódi használati értékét.

Forrás: mateking.hu