Március 17-én ünneplik az írek szerte a világon Írország védőszentjének, Szent Patriknak napját. Ez az ünnep azonban a 21. századra túlnőtte magát a szigetországon és mindenütt, ahol írek élnek fontos eseménnyé vált. Hogy ez most csak egy jó alkalom az ivásra vagy valóban van mélyebb tartalma arról megoszlanak a vélemények és ebben most nem szeretnénk döntőbírók lenni. Csak pár mondatban elmesélnénk, honnan is ered, és mivé nőtte ki magát ez a nap – így segítünk megtalálni mindenkinek a maga válaszát erre a kérdésre.
A nap névadója, Patrik, a legenda szerint a 4. század végén a római Nagy-Britanniában született, ahonnan 16 évesen elrabolták, és rabszolgaként Írországba vitték. Megszökött, de 432 körül visszatért, hogy az íreket keresztény hitre térítse. 461. március 17-én bekövetkezett haláláig kolostorokat, templomokat és iskolákat alapított. Sok legenda szól róla – például, hogy ő űzte ki a kígyókat Írországból, és a lóhere segítségével magyarázta a Szentháromságot. Írországban kezdetben szentmiséket és lakomákat tartottak Patrik halálának emléknapján. Ilyenkor régen ünnepi ételnek számított a sózott marhahús és a káposzta.
Az ír kivándorlók – különösen akik az Egyesült Államokba érkeztek – Szent Patrik napját a mulatozás és az “írség” ünneplésének nagyrészt világi ceremóniájává változtatták. Azok a városok, ahol nagyszámú ír bevándorló élt és volt politikai befolyásuk, óriási városi ünnepéllyé duzzasztották a korábban vallási tartalmú emléknapot. Díszes felvonulásokat tartanak, és manapság a visszafogott emléknap helyett hatalmas bulikat tartanak a szent (és az írek) tiszteletére.
Boston 1737-ben tartotta első Szent Patrik napi felvonulását, majd 1762-ben New York. Ilyenkor az írek – és a móka kedvéért a nem írek is – gyakran viselnek zöld ruhadarabot vagy kitűzik az ír nemzeti növényt, a lóherét a ruhájukra. 1962. óta Chicago zöldre színezi folyóját, sőt néhol a sör is zöld az ünnep jegyében.
A lóhere mellett az koboldok is nagyon népszerűek ilyenkor – főleg a turisták szeretnek ilyen jellegzetes ír legendának öltözni. Manapság zöld ruhás, vörös szakállú csatos cipőt viselő lényeknek képzeljük őket.
8. században született mondák szerint ők a tündérvilág suszterei. Úgy vélik, munkájukkal sok aranyat keresnek, amit a szivárvány végén cserepekbe rejtenek. Apró földalatti barlangokban vagy üreges fatörzsekben laknak. A népmesékben csavaros eszűek, akik túljárnak a kapzsi emberek eszén és megbüntetik azokat, akik azért vadásznak rájuk, hogy megszerezzék a vagyonukat.
Két zenét is találtunk azoknak, akik szeretnének kissé – a Guinness sör helyett másképp – hangulatba kerülni.
Az egyik egy klasszikusabb ír muzsika:
A másik az egyik leghíresebb ír-amerikai hardcore rapegyüttes, amelynek klipjében több Szent Patrik napi felvonulás is látható. Lá fhéile Pádraig sona daoibh!
Forrás: Britannica
borítókép: Képes levelezőlap 1886-ból / Wikimedia Commons