Rendhagyó izgalmakkal indult a Vígszínház 2025/2026-os évadának nyitánya. Felnőtt emberekként egy szempillantás alatt visszaugrottunk pár évtizedet, és az iskolapadban találtuk magunkat. A történtek magyarázatra szorulnak, lássuk hát, mi történt a teátrumban szeptember elején!
Először minden olyan békésnek tűnt: csipegettük a hidegtálat, cseverésztünk. Aztán hirtelen két színész üvöltve rontott be: „Mars lefelé a színházterembe!” – és mi, a meghívott vendégek engedelmes diákokként vonultunk le a nézőtérre. Mintha csak visszacsöppentünk volna a gimnáziumba – ám a díszletek láttán gyorsan ráeszméltünk, hogy a Vígszínház évadnyitóján vagyunk, ráadásul Kovács Patrícia és Ötvös András pedagógiai intésének kellett engedelmeskednünk. Mi, újságírók a fenti pillanatban úgy éreztük magunkat, mint az állandó nyomás alatt lévő diákok, akik soha nem tudnak elég jól viselkedni ahhoz, hogy megfeleljenek a vasszigort képviselő tanáraiknak.
Stílusos nyitány
Az esemény pontosan olyan hangulatban indult, mint egy tanévkezdés: diákokkal és tanárokkal a színpadon, tapintható feszültséggel a levegőben, a generációk közti éles különbségek ábrázolásával. Amire a közönség kényelmesen elhelyezkedett, pillanatok alatt egy tornacsarnok képe tárult elénk. A felütés keretéül George Büchner Leonce és Léna című műve szolgált, amely a színházi szcénában a @LL3t4rgIA – azaz a Letargia – nevet kapta.

Rudolf Péter színházigazgató stílszerűen, iskolai díszletben ismertette a Vígszínház 2025/2026-os évadának repertoárját. Fotó: Juhász Éva/Vígszínház
Rudolf Péter gimnáziumi igazgatónak állt
A színház direktora a tanévnyitó főszónokaként lépett fel – már-már egy iskolaigazgató megjelenésével. Rudolf Péter bejelentette: a társulathoz Szász Júlia, valamint Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozott az új évad kezdetével. A Vígszínház újoncai mellett az 50 éves jubileumát ünneplő Hegedűs D. Gézát, az 55. évfordulóját töltő Kern Andrást, valamint a 60 éve a társulatban dolgozó Halász Juditot méltatta.
Az igazgató vallomással folytatta beszédét: minden évben ugyanazt mondja el, ugyanis nincs ötlete, mivel indítsa az új évadot. Persze, – jegyezte meg – a hagyományokhoz való ragaszkodás is fontos szempont egy ilyen ünnepélyes alkalommal. Az udvarias szabadkozás ellenére Rudolf azonban mégis sok újdonságokkal tudta meglepni az információkra éhes újságírókat.
A direktor szerint manapság határozott elvárás a közszereplőkkel szemben, hogy élesen, figyelemfelkeltően fogalmazzanak, valamint leegyszerűsítsék mondanivalóikat. Éppen ezért valódi kihívásnak nem ezt tartja, hanem éppen ellenkezőleg: a bátorságot számára az jelenti, ha valaki mer árnyaltan fogalmazni és érvelni arról, mit gondol a világról. Ez számára a polgári tartás eszményének megnyilvánulása, amelynek értékei közé tartozik a kedélyesség és az összetartás szellemiségének képviselete.
Nagy erénye a színháznak, hogy igazodási pontot jelent a közéletben. A daraboknak nem kell alkalmazkodnia sem a politikához, sem a folyton változó trendekhez. Olyan produkciókat mutat be a Vígszínház, amelyek közül 9-ből 7 esetében jellemző, hogy a színészek is az alkotók közt szerepelnek, így esélyt adva, hogy létrehozzanak valami újat, egyedit a korábbiakhoz képest.
Letargiát okoznak a generációk közti kommunikációs szakadékok
A szeptemberi első bemutató az ifjabb Vidnyánszky Attila rendezésében színpadra kerülő @LL3t4rgIA (ld. borítóképünkön), amely kiváló példája annak, milyen az, amikor a főszereplők is részt vesznek az alkotói tevékenységben. A darab főhősei Márkus Luca és Medveczky Balázs lesznek, akik már korábban is dolgoztak együtt: az Ármány és szerelem című színműben megmutatták, milyen jól működik a párosuk a színpadon.
Az új alkotás címe jelzi a modern világ idősebb generációk számára sokszor megfoghatatlan mivoltát. Luca, a főszereplő ugyan már a modern kor gyermeke, kishúga példáján megtapasztalja, milyen hatalmas szakadék van már két, egymáshoz közeli generáció között is. A főhőst játszó színész szerint nehéz kapcsolódni a legfiatalabbakhoz, ugyanis az ő gyermekkorában már volt internet, de még nem az okostelefonokon és a TikTok-applikáción szocializálódtak a fiatalok. Az online világ térnyerése már elkezdődött, ám ez csupán az utóbbi évtizedben csúcsosodott ki, így jól látszik, milyen különbségek vezérlik a mai kor tinédzsereit, és a huszonéveseket.
Medveczky Balázs erre rácsatlakozva megjegyezte: nem bírja a TikTokot követni, mert olyan sűrű és impulzív az információáramlás a felületen. Ugyanakkor hozzátette: egyik generáció sem értékesebb, mint a másik, a feszültségek pedig leginkább egymás meg nem értéséből származnak. A kapcsolódás lehetőségének hiányára reflektálva, az abból fakadó űr betöltésére kíván szolgálni az előadás.
Udvaros Dorottya alakítja Madame Tartuffe-öt
Szeptember 27-én tartják a Madame Tartuffe című előadás bemutatóját a Víg kamaraintézményében, a Pesti Színházban. A Kincses Réka rendezésében készült darab főszereplője Magyarország egyik legnépszerűbb színésznője, Udvaros Dorottya lesz. A színmű alapjául Moliére egyik legismertebb műve, a hasonló nevű Tartuffe szolgál. A színdarabíró eredeti művéhez képest a legszembetűnőbb különbség, hogy férfi helyett egy nőre épül a vígjáték. Ennek ellenére számos más ponton is megjelennek a különbségek.
A rendező nagy teret biztosít az improvizációra, amelynek alapjául sok szereplő esetében személyes történetek szolgálnak. Az egymással szembenézés már-már csoportterápiaként szolgál a színészek számára, amelybe a nézők is betekintést kaphatnak a színházi élmény által. A főszereplő által alakított Barbara Tartuffe egy gerincproblémákkal küzdő kerekesszékes nő, aki sikeresen felgyógyult betegségéből, és saját életét is a gyógyítás szolgálatába állítja. Az eredeti Tartuffe-höz képest a feldolgozásban a manipuláció más formában jelenik meg: a darab sok meglepetést tartogat, a részletek megismeréséhez érdemes jegyet váltani!
Milyen darabokkal készül még a Vígszínház az őszi évadban?
Shakespeare Falstaff című műve is bemutatkozik a Vígszínház színpadán ősszel. A rendező, Valló Péter három műből, Giuseppe Verdinek a színdarabbal azonos nevű operájából, valamint az angol drámaíró IV. Henrik és A windsori vígnők című darabjából táplálkozik. A művet Nádasdy Ádám fordította, a színpadon pedig többek között a főszereplő Hegedűs D. Géza mellett Balázsovits Edit, Kovács Patrícia és Ötvös András is szerepet kap.

A direktor a különböző darabok rendezőivel és főszereplőivel való beszélgetéseket is moderált. Balról jobbra: Rudolf Péter, Hegedűs D. Géza, Valló Péter, Kovács Patrícia. Fotó: Juhász Éva/Vígszínház
A Hegymegi Máté által rendezett Frankenstein, avagy a modern Prométheusz és a Szabó Máté fémjelezte Igazából komédia is ugyanazon témakört járja körbe: milyen az, amikor az ember Istenként lép fel, és saját teremtményt hoz létre. Az ember és az általa létrehozott entitás kapcsolatába engednek betekintést az említett színdarabok.
Az Igazából komédia az 1990-es években született, és a darabban a művészek helyét – androidok helyett – aktoidok vették át. A történet jól reflektál a jelenkor kihívásaira, amelynek során jelentős kérdéseket vet fel, milyen munkakörök válnak feleslegessé a mesterséges intelligencia térnyerésével. A Frankenstein emellett rámutat korunk elmagányosodására: a torzszülött főszereplő célja, hogy felkutassa alkotóját, aki elmenekült előle, amikor meglátta, milyen lényt hozott létre.
A Máté Gábor által vendégrendezőként színpadra állított Az államtitkár úr című darab komoly jelentőséggel bír a Vígszínház életében. A színmű hozta az első jelentős sikert a társulat számára, így igen nagy figyelem övezi az ősszel újra repertoárra kerülő előadást. A korrupcióról szóló darab negatív hőse a nők bizalmába való férkőzésért osztogatott kormányzati pozíciókat. A színmű főszereplői Wunderlich József és Hegyi Barbara lesznek.

Balról jobbra: Rudolf Péter, Wunderlich József, Máté Gábor és Hegyi Barbara. Fotó: Juhász Éva/Vígszínház
Említésre méltó továbbá, hogy repertoárra kerül ősszel Seress Zoltán rendezésében az Egy gyilkosság mellékszálai című Borbély Szilárd-mű, Pass Andrea Könnyűvel indul című saját darabja, valamint Nagy Péter István Vinnai Andrással közös Rebbenő pillantások a kihalás pereméről nevű szatírája is.
Kedvet kaptál a színházhoz? Válts jegyet az új évad előadásaira!
A jubileumi évadra több meglepetéssel is készül a Vígszínház, amely a weboldalát is megújítja. Az ősz egyik legjobban várt eseménye a VígNap nevű program, amelynek során a teátrum kinyitja kapuit a látogatók előtt, így a közönség a kulisszák mögé tekintve ünnepelheti a művészekkel az évadkezdést.
A finom falatok, a szórakoztató bevezető és az izgalmas előadások után több darab megtekintéséhez is kedvet kaptam. A témák minden generáció igényeit leképezik, így akár családi programnak is kiváló egy-egy műsor. Élj a lehetőséggel, Te se hagyd ki a Vígszínház új évadának előadásait!
Borítókép: A @LL3t4rgIA című darab a mai kor fiataljai és az idősebb generációk közti feszültségeket dolgozza fel szórakoztató, egyben edukatív formában. Fotó: Juhász Éva/Vígszínház