A hibák arra valók, hogy tanuljunk belőlük – megnyílt a Kudarcok Múzeuma Budapesten

Szerző: | 2024. 06. 14. 23:36

Olvasási idő: 4 perc

Pénteken nyílt és nyár végéig látogatható a Museum of Failure, azaz a Kudarcok Múzeuma a fővárosban.

A kiállítás 2017-ben, Svédországban, a Svéd Innovációs Alap finanszírozásával jött létre. Azóta a tárlat több városban is vendégeskedett Los Angelestől Torontón át Sanghajon keresztül Amszterdamig és Párizsig. Kurátora Samuel West, klinikai szakpszichológus, kudarckutató. A budapesti Kudarcok Múzeuma megnyitóján arról beszélt: ha mindig ugyanazt a bevált receptet hajtjuk végre, akkor valószínűleg nem fogunk kudarcot vallani. Ám hosszú távon nem leszünk sikeresek. A kiállítás tárgyai erre a tanulságra szeretnék felhívni a figyelmet. Olyan nagy cégek sikertelen termékei láthatók a polcokon, mint az Apple, a Google, a Coca-Cola vagy a Pringles. West azért hozta létre a kiállítást, hogy megmutassa, mindenkinek el kell fogadnia, hogy hibázhat, mert annak a révén is csak fejlődni fog. “Tetszik, hogy az elmúlt hatvan évből a legnagyobb cégeknél is találni olyan termékeket, amik nem jöttek be. Mert mondjuk miért ne jött volna be egy Pepsi márkájú szódavíz” – mondta az egyik látogató, Csabi, aki kiemelte, hogy a kedvenc kiállítási tárgya a Coolest Cooler, “egy kemping hűtőtáska, amelynek a fejlesztésére előre, közösségi gyűjtéssel szedték össze a pénzt. 14 millió eurót gyűjtöttek össze az ötletgazdák az interneten, a termékből pedig aztán nem lett semmi. Ez igen.”

Egy másik látogatónak, Márknak is a nagy világmárkák utólag butaságnak tűnő ötletei tetszettek a legjobban, például “a Colgate Lasagna vagy a Trump-steak. Inspiráló, hogy ilyen hatalmas nevek is el tudnak bukni, de utána talpra is tudnak állni.” Márk emellett azt idézte fel, hogy a számítástechnika részlegen több olyan kiállítási tárgyat is fel lehetett fedezni, amikre a közelmúltból még emlékezhetünk is. “Például a Nokia N-Gage vagy a Cyberpunk nevű videójáték. Ez utóbbi napjaink nagy bukása. Bár a fejlesztők kijavították a biztonsági rést, de hatalmas őrültség volt, mikor először kiadták” – ezzel arra a fiaskóra utalt, amely során hekkerek feltörték a játék fejlesztőinek számítógépét és forráskódokhoz jutottak hozzá.

Museum of Failure, Budapest

A tárlaton helye van az önreflexiónak is. Egy próbababára húzott pólóval például visszautaltak a Los Angeles-i kiállításra, amely szerény látogatószámmal dicsekedhetett. Az pedig kérdés, hogy mennyire volt szándékos, de a kétszintes budapesti kiállítóhelyiség néhol félkész állapotokat mutat. A megnyitó után az egyik polc le is szakadt. A bejáratnál lévő bemutatkozó szöveg pedig tele van elírásokkal és stilisztikai hibákkal. Az nem derült ki, hogy a körülmények vagy más miatt, de beszéltünk olyan látogatóval is, akit nem nyűgözött le a kudarcos tárgyak sorát kínáló tárlat.

A kiállított tárgyak között vannak ártalmatlanul viccesek, ezek közé tartoznak a Trump-vitrin tárgyai vagy egy szexbaba, ám némely tárgy – például félresikerült gyógyszerek, orvosi eszközök és játékok – emberek halálát is okozták. “A kedvencem a Titanic makettje volt, meg a retró tárgyak. Szerintem így egyben az egészet látni nagyon érdekes élmény” – mondta Bogi a Tiéd a Világnak.

Trump-vitrin, Museum of Failure, Budapest

A Trump-vitrin, köztük a Trump-társasjátékkal és a Trump-steakkel

Az élelmiszerszekció egyik kiállított termékét meg is kóstolhattuk: az Ahlgrens svéd pillecukor nagyon népszerű a hazájában. A termék abból született, hogy a korábban keménycukorkát gyártó cég az amerikai pillecukor reprodukálásán dolgozott 1953-ban. A klasszikus pillecukor nem jött össze, viszont a kis, kocsi formájú gumicukor lett az az autó, amelyikből máig a világon a legtöbbet adtak el.

Museum of Failure, Budapest

Ahlgrens bilar gumicukor: Svédország legnépszerűbb édessége, amely egy kudarc révén jött létre

A kiállításon megnézhetjük a New Coke csomagolását is, amely 1985-ben egy receptváltásnak köszönhetően került a piacra, hogy a Coca-Cola íze jobban hasonlítson a Pepsijére, amely korábban egy vakteszten jobb ízűnek bizonyult. Az új kóla megbukott és leálltak a gyártásával – azóta szerepel minden Coca-Cola terméken, hogy “Classic”, azaz “klasszikus”. A gyártó ugyanis természetesen visszatért az eredeti, bevált recepthez.

A teljes kiállítás anyaga mintegy 200 tárgyat tartalmazott. Az eredeti, svéd múzeumban szereplő tárgyak közül volt, ami a szállítás során semmisült meg, de volt, amit elloptak – egy drága szexjátékot. A budapesti Kudarcok Múzeumában 181 tárgyat lehet látni. West azt is elmondta, hogy várja a magyar felajánlásokat – itt lehet írni neki. Bár a magyar találmányok egy része világhírű lett, de egész biztosan lehet köztük találni olyat is, ami kudarcot vallott. A közelmúltból a fővárosi Bubi közbringarendszer első változata jut eszembe, amely nem aratott nagy sikert a biciklik nagy tömege és a tömör gumik miatt. Az újfajta biciklikből álló megújított rendszernek viszont egyre növekvő felhasználói tábora van.

Ez az első Európai helyszín a Covid óta, ahol a Kudarcok Múzeumát megrendezik. “Ezért töröttek és porosak a tárgyak” – viccelődött Samuel West a Tiéd a Világnak adott interjújában. De ez is csak alátámasztja a tárlat üzenetét. “Ez nem a Tökély Múzeuma, az biztos” – tette hozzá.

A kiállítás Budapest után Bécsbe, majd Milanóba utazik majd, a magyar fővárosban augusztus végéig lehet megnézni a Múzeum körút 37-ben. További infókat a múzeum honlapján találnak.

Borítókép: látogatók veszik szemügyre a Kudarcok Múzeumának kiállítási tárgyait Budapesten

Címke: Budapest, múzeum