Luxushajók utasai a legritkább esetben szoktak éhségsztrájkba lépni. Az SH Dianán most mégis ez a helyzet. Az ok: egy félbeszakadt utazás.
A Swan Hellenic hajótársaság által üzemeltetett SH Diana november 13-án indult Fokvárosból 21 napos útra a dél tengerekre. Az SH Dianát a világ egyik legkörnyezetbarátabb hajójának tartják, amelyről azt állították, hogy akár 40 napig „teljesen önellátó” lehet. Zéró kibocsátású akkumulátortechnológiát használ, amely lehetővé teszi, hogy a kikötőkben, tengeri rezervátumokban és más védett természeti területeken kikötve csendben működjön. A technológia azonban – úgy tűnik – egyelőre közel sem tökéletes.
A hajó egyik villanymotorja ugyanis „váratlan meghibásodást” jelzett.
A hajó így csak araszolni tud előre – mintegy 10 kilométer per órás sebességgel -, az utat pedig félbe kellett szakítani. A hajó így kénytelen az argentínai Ushuaiába menni, ahol javításon esik át. 170 utas tartózkodik a fedélzeten. Ők biztonságban vannak, csak éppen elég dühösek. A hajó ugyanis a tervek szerint olyan ikonikus antarktiszi helyszíneken állt volna meg, mint az Elefánt-sziget, a Heroina-sziget, a Paulet-sziget, a Brown Bluff, a D’Urville-emlékmű, a Yankee Harbour és a Deception-sziget. Mindebből pedig semmi nem lett. Az ikonikus dél-sarki táj helyett az utasok a nyílt tengert nézhetik. Ezt pedig jó 10 ezer euróért – mintegy négy millió forintért teszik, ennyibe kerül ugyanis az antarktiszi kirándulás. Ha már nem jutnak el a titokzatos jég borította földrészre, legalább a pénzüket szeretnék visszakapni.
„Helyesen döntöttek, hogy biztonsági okokból nem mennek az Antarktiszra, de a Swan Hellenic nagyon rosszul kezeli a helyzetet” – mondta az egyik utas a The Times című brit lapnak. „Az utasok közül sokan nagyon dühösek, és tegnap már kezdett elfajulni a helyzet. A társaságnak jobb ajánlatot kell tennie, hogy csillapítsa a folyamatosan növekvő haragot” – tette hozzá.
Az antarktiszi utazás valóban olyan dolog, amire az ember – már ha egyáltalán eljut, akkor – azt életében egyszer teszi meg. Így kétséges, hogy aki most lemaradt, az máskor eljut-e a világ legdélibb földrészére. Az utasok egy része – főként oroszok – éppen ezért éhségsztrájkba kezdtek – így akarják rákényszeríteni a céget, hogy fizesse vissza az út teljes árát. A Swan Hellenic 50 százalékos visszatérítést vagy 65 százalékos, két éven belül felhasználható kupont ajánlott fel, amit később hajútra válthatnának. A társaság napi kirándulásokat is ígért, miután a hajó Ushuaia kikötőjébe érkezik, amíg haza nem tudnak indulni. Andrea Zito, a Swan Hellenic vezérigazgatója egy nyilatkozatban elmondta, hogy a felajánlott visszatérítés „jelentősen magasabb, mint a törvényi előírás, amely körülbelül 30 százalék lenne”. Elismerte azonban, hogy „az Antarktisz-félszigeti szakaszon elvesztegetett három és fél napot a legtöbb vendég érthető módon a 21 napos hajóút egyik csúcspontjának tekintette”.
„Ahogy az várható volt, nem minden vendég volt azonnal elégedett ezzel a kártérítéssel, és megpróbáltak nyomást gyakorolni a fedélzeten folytatott viták révén, valamint a kapitány és a vezető személyzet felé támasztott követelésekkel, hogy még magasabb kártérítést kapjanak maguknak” – tette hozzá a vezérigazgató.
A cég tovább tárgyal az utasokkal a helyzet rendezéséről.