A rövid válasz: semennyire. Bármilyen kellemetlen is a turbulencia, bármennyire is liftezik tőle a gyomrunk, bármilyen halálfélelmünk is van leszálláskor – soha nem volt még ilyen biztonságos a repülés Európában.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) új kutatása szerint a repülés Európában a múlt évben volt a legbiztonságosabb, amióta ilyen összesítések készülnek. Ez annyit tesz, több mint 1,2 milliószor kellene repülnünk Európában, hogy egyszer balesetet szenvedjünk. A másik oldalról nézve 2022-ben egymillió repülésre még 0,98 baleset jutott, 2023-ban már csak 0,48. Ez a statisztika jelentősen jobb, mint a kontinens öt éves átlaga, amely 0,77 baleset egymillió repülésre vetítve. Azt is fontos megjegyezni, hogy ez a statisztika minden különleges eseményt balesetnek minősít, de Európában 2018 óta egyetlen halálos légibaleset sem történt a kereskedelmi repülésben. (Ez nem jelenti azt, hogy kisrepülőgépek, sportrepülők vagy vitorlázó gépek ne szenvedtek volna halálos balesetet azóta is. Ezek azonban nem szerepelnek az IATA statisztikákban. A regisztrált balesetek legnagyobb hányada a futóművek rendellenes működését jelenti – elsősorban azt, hogy leszálláskor nem nyílt ki vagy összecsukódott a gép futóműve. Az ilyen balesetek mechanikai hibákra vezethetők vissza és általában nem járnak személyi sérüléssel.
Nem csak Európában javult az “összes baleset” aránya 2022-hez képest – Észak-Amerika és az ázsiai és csendes-óceáni térség kivételével mindenütt. Míg 2023-ban egyetlen régióban sem zuhant le sugárhajtású repülőgép, Ázsiában történt halálos kimenetelű baleset turbópropelleres géppel. 2023 januárjában Nepálban 72 halálos áldozatot követelt, amikor lezuhant a Yeti Airlines egy gépe Pokhara repülőtere előtt. Észak-Amerikában nem történt halálos baleset, de az “összes baleset” aránya a 2022. évi 0,53-ról 1,14-re emelkedett 2023-ban egymillió repülésre vetítve. Mindazonáltal ez a szám még mindig jobb, mint a régió öt éves átlaga, amely 1,21 baleset egymillió repülésre vetítve. “A 2023-as biztonsági teljesítmény továbbra is azt mutatja, hogy a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód. A repülés a biztonságot a legmagasabb prioritásként kezeli, és ez a 2023-as teljesítményen is meglátszik. A sugárhajtású repülőgépek üzemeltetésében nem volt sem törzsveszteség, sem pedig halálos áldozat. A 2023-as év a legalacsonyabb halálozási kockázatot és az “összes baleseti” arányt is jelentette” – jelentette ki Willie Walsh, az IATA főigazgatója. 2023-ban mintegy 37 millió sugárhajtású és turbólégcsavaros légi járműmozgás történt, ami 17%-os növekedést jelentett az előző évhez képest. Az összes globális ágazatban az “összes baleset” aránya 0,80 baleset volt egymillió repülésenként – ez egy balesetet jelent 1,26 millió repülés alatt. Ez nemcsak, hogy javulás a 2022-es 1,30-hoz képest, hanem az elmúlt több mint egy évtized legalacsonyabb aránya is. Ezenkívül a repülés halálozási kockázata is jelentősen csökkent, különösen az elmúlt öt évben.