A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban megnyílt Európaiság – kelet-európai perspektívából című kiállításon lengyel és magyar fotóművésze munkáin keresztül az európai identitásra reflektáló alkotásokat láthatunk.
A kiállítás apropóját az adja, hogy a tavalyi év második felében Magyarország volt az Európai Unió soros elnöke, az idei év első felében pedig Lengyelország. A Capa Központ kiállításán 12 alkotó mutatkozik be, hat magyar és hat lengyel, köztük két-két alkotócsoport.

Barakonyi Szabolcs és fotói a Groteszk szekcióban
Hat szekció a vizuális esszéknek
Mindegyik részben egy magyar és egy lengyel fotóművész munkái láthatók, amelyek a kelet-európaiság fogalmát járják körül, pozitív tartalommal. Sok közös pontot lehet találni a kortárs művészek munkáiban, hasonló gondolkodásmód találkozik a kiállításban.
A magyar-lengyel projekt közös célja, hogy bemutassák a kelet-európai alkotók közös nyelvét, erősítsék az összetartozás érzését, valamint segítsék a régióban élő művészek nemzetközi színtéren való érvényelsülését. Az alkotók olyan témákkal és kérdésekkel foglalkoznak, amelyek körbeveszik őket, köztük saját kelet-európai identitásukkal.

Szombat Éva és alkotásai a Poszt-nosztalgia szekcióban
A Capa Központ tájékoztatója szerint a kiállítás Átmenet című szekcióját a Kelet-Európa-szerte tapasztalható töréspontérzés inspirálta. Ebben az egységben a Sputnik Photos Elveszett területek és a Pictorial Collective Petőfi utcák népe című sorozata jól reflektál a kollektív emlékezetben élő tapasztalatokra, amelyek alapvetően határozzák meg a régió identitását.
Az Identitás szekcióban látható Horváth Anita félig roma származású művész Te nem vagy olyan című munkája, amelyben a fotográfus személyes tapasztalatait használja kiindulópontként. Ilona Szwarc Nő vagyok, és emlékekből élek című sorozata a női identitás visszaszerzésének tágabb összefüggéseivel foglalkozik.

Standovár Júlia Kinky Concrete (Pajkos beton) sorozat része
A Tér elnevezésű részben Standovár Júlia Kinky Concrete (Pajkos beton) című munkájában a belső érzelmi és női kérdésekre univerzális módszerekkel reflektál. Egy olyan brutális anyagot, mint a beton, a leglágyabb formákká alakítja. Katerina Kuzmicseva BETONIUM című, folyamatban lévő sorozata a kortárs identitás és az építészeti örökség közötti kapcsolatot vizsgálja Közép-Kelet-Európában.

Szombat Éva Echo in Delirium (Az önkívület visszhangjai) című sorozatának egy darabja
A Spiritualitás fejezetben Agnieszka Sejud HOAX és Simon Zsuzsi És mi még így is tovább élünk… című sorozatai a vallás és a politika területeinek emblematikus társadalmi jelenségeire reagálnak.

Agnieszka Sejud HOAX című munkájának részlete
A Groteszk szekcióban Ada Zielińska A piromániás kézikönyve és Barakonyi Szabolcs Kösz, jól! című sorozata a lázadó ellenállás és az ideológia kérdéseihez kelet-európai abszurditással és iróniával közelít.
A Poszt-nosztalgia részben a tárgyakkal való könnyed, merész kísérletezés teremt új valóságokat. Karolina Wojtas Made in Poland és Szombat Éva Echo in Delirium (Az önkívület visszhangjai) című sorozatában.
Kísérő rendezvények
Az Európaiság – kelet-európai perspektívából című tárlathoz kapcsolódóan egy szatellit kiállítás is látható lesz a budapesti Lengyel Intézetben, ahol március 27-én nyílik Lia Dostlieva Lengyelországban élő, ukrán művész önálló tárlata is.
Március 28-án és 29-én ugyanitt Budapest Portfolio Review napot szerveznek. Emellett március 27-én Európaiság – kelet-európai perspektívából témában kurátorok és fotográfiai szakemberek részvételével nemzetközi konferenciát rendeznek a budapesti Lengyel Intézetben.
A British Journal of Photography, a nemzetközi fotográfia rangos lapja következő számában 50 oldalon keresztül ismerteti majd a Capa Központban látható projektet, és Lengyelország és Magyarország fotográfiai szcénáját. Az új lapszámot március 28-án mutatják be a Capa Központban.
Európaiság – kelet-európai perspektívából című lengyel-magyar csoportos kiállítás február 13. és március 30. között látható a Capa Központban.
Borítókép. Katerina Kuzmicseva: BETONIUM sorozatának része