Kevés dolog tud annyira tönkretenni egy nyaralást, mint az elveszett csomag. Napok mennek el az ügyintézéssel és várakozással – míg kabátban ülünk a tengerparton, mert az összes fürdőruhánk a bőröndben volt. Idén azt ígérik kevesebb ilyen élményben lesz részünk.
Egy új jelentés szerint ugyanis a légitársaságok által elvesztett poggyászok száma tavaly csökkent, köszönhetően a légi közlekedésben alkalmazott technológiai innovációknak.2024-ben rekordszámú, 5,3 milliárd utas repült. Ezek a számok igen komoly logisztikai kihívást jelentenek, nem utolsósorban a poggyászkezelő rendszerekre nehezedő nyomással. De van jó hír is az utasok számára. A poggyászkezelés nem csak lépést tart a növekedéssel, de folyamatosan javul is. Annak ellenére, hogy az utasok száma 8,2 százalékkal nőtt, a poggyászkezelési hibák aránya 2024-ben 6,3-ra 1000 utasonként, az előző évi 6,9-ről. Ez 8,7 százalékos javulás 2023-hoz képest, és 67 százalékos csökkenés 2007 óta. A jelentés szerint 2024-ben 33,4 millió poggyász kezelése volt problémás. A csoport ezt úgy értékeli, hogy „egyértelmű jelzés arra, hogy bár a fejlődés valós, a munka még korántsem fejeződött be”.A pénzügyi hatások azonban továbbra is jelentősek. A poggyászkezelési hibák évente átlagosan 5 milliárd dollár veszteséget okoznak a légitársaságoknak. A jelentés megállapította, hogy az automatizálás és a valós idejű adatkezelés lehet a gyorsabb és pontosabb poggyászkezelés kulcsa. Az érintésmentes, önkiszolgáló poggyászfeladás és -követés az elektronikus címkék, az Internet of Things és a GPS segítségével egyre elterjedtebbé válik. Ma az utasok 42 százaléka használja a valós idejű poggyászkövetést. 2027-re ez a szám várhatóan megduplázódik, és eléri a 82 százalékot. Az egyik legjelentősebb újítás 2024-ben az Apple Share Item Location funkciójának integrálása volt a SITA elveszett vagy késett poggyászok nyomon követési rendszerébe, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy AirTag-jük helyét közvetlenül megosszák a légitársaságokkal. A British Airways, a Lufthansa, a Qantas, a Cathay Pacific és a Virgin Atlantic voltak az elsők, akik bevezették ezt a szolgáltatást.Egy másik mérföldkő volt a poggyászokkal kapcsolatos üzenetküldésre vonatkozó új iparági szabványok bevezetése, amelyek célja, hogy a problémák egyszerű bejelentéséről a problémák előrejelzésére és megelőzésére helyezve a hangsúlyt, további 5 százalékkal csökkentsék a poggyászkezelési hibák számát.Regionális szinten a teljesítmény mindenhol javul. Észak-Amerikában a hibás kezelések aránya 4,5 százalékkal javult, 1000 utasra 5,5 százalékos poggyászveszteséggel, ami jobb eredmény, mint a 2019 előtti szint.Európában az arány 12,3-ra csökkent (a 2022-es 15,7-ről), míg az ázsiai-csendes-óceáni térség továbbra is globális élen jár, mindössze 3,1 hibásan kezelt poggyásszal 1000 utasonként. Ez azonban még mindig azt jelenti, hogy Európában több mint kétszer olyan valószínű, hogy problémákba ütközik, mint a világ más részein.A technológiai fejlődés másik eredménye, hogy a 33,4 millió rosszul kezelt poggyász 66 százaléka 48 órán belül megoldódott. Bár eleve nagyobb az esélye, hogy problémákba ütközik, Európa vezetett azzal, hogy 4,4 millió poggyászt adott vissza 48 órán belül.