A római városatyák és polgárok felháborodásuknak adnak hangot egy 1,5 millió dolláros üzlet miatt, amely a város egyik legértékesebb műemlékét hollywoodi promóciós helyszínné változtatná.
Az Airbnb, az amerikai székhelyű rövid távú bérleti platform, miután egyre több országban támadják, korlátozzák tevékenységét, most nagyszabású promóciós hadjárattal akarja megszerettetni magát a világban – de lehet, hogy ezúttal nagyon mellélőttek. A cég megállapodást kötött a római Colosseumot felügyelő olasz hatóságokkal, hogy jövőre 16 embernek „gladiátori élményt” kínál a 2000 éves UNESCO világörökségi helyszínen. „Azok, akik elég bátrak ahhoz, hogy szembenézzenek a kihívással, az egykor győztes harcosok által egykor bejárt nyomdokain járhatnak” – áll az Airbnb honlapján található hirdetésben.
„Öltözzenek be történelmileg hiteles harci öltözékbe, és tegyék próbára képességeiket, hogy eldöntsék sorsukat a csatában” – olvasható a hirdetésben. Erica Battaglia, a római önkormányzat kulturális bizottságának elnöke arra figyelmeztetett, hogy a Colosseumot, mint az UNESCO világörökség részét, nem szabadna vidámparkká alakítani. Mint arról az NPR beszámolt, így kommentálta az Airbnb kezdeményezését, amely a „Gladiátor II” című hollywoodi film marketingtervének része: „A Colosseum, a világörökség része, és abba az irányba kell elmenni, hogy megvédjük, de azt is, hogy mindenki számára hozzáférhetővé tegyük, és megakadályozzuk, hogy néhány kiválasztott számára a csínytevések színhelyévé váljon”.
Enzo Foschi, a Rómát jelenleg kormányzó balközép Demokrata Párt politikusa bírálta a jobboldali kormány által felügyelt kulturális minisztérium alá tartozó Colosseumi Régészeti Parkot, amiért beleegyezett az Airbnb-üzletbe egy olyan időszakban, amikor sok olasz város küzd a túlturizmussal. „Reklámfogás az Airbnb részéről, amely, miután gyakorlatilag birtokba vette a történelmi központot, teljesen eltorzítva és egy nagy turisztikai parkká alakítva azt, most nevetségessé akarja tenni a Colosseumot” – mondta.
„Nem Disneylandben vagyunk, hanem Rómában. Úgy tűnik, ezt időnként valaki elfelejti”.
Válaszul a Colosseum Régészeti Park megvédte a rendezvényt, és kijelentette, hogy az a Colosseum rendes nyitvatartási idején kívül kerül megrendezésre, és hogy az összegyűjtött 1,5 millió dollárt a helyszín konzerválására és helyreállítására fordítják. Róma, amely több millió látogatót fogad majd a Vatikán 2025-ös jubileumi szentévében, azzal küzd, hogy miként tudja egyensúlyba hozni kulturális örökségét a túlzott turizmus növekvő nyomásával. Erre példa egy másik jelentős turisztikai látványosság, a Trevi-kút, amely hamarosan korlátozni fogja a turisták belépését, és hamarosan pénzt kérhet azoktól a látogatóktól, akik szerencsét hozó érméket szeretnének dobni a kút vizébe.